NOSTALGIJA Omiljeni automobili SFRJ: U Jugoslaviji smo pravili i "ajkulu" (GRAFIKA)

Automobilska industrija u SFRJ bila je vodeća, a samo je u Kragujevcu proizvedeno više od četiri miliona vozila. Automobili su se sklapali i u Sloveniji, BiH, Vojvodini...

pretraga
Tražite dobar polovnjak?

Pretražite našu ponudu sa preko 65,000 oglasa

Traži
oglasi
Prodajete polovnjak?

Besplatno oglasite svoje vozilo na sajtu gde se prodaju polovnjaci

Postavi oglas na www.mojauto.rs

 

Danas je auto-industrija na prostoru bivše SFRJ spala na dva imena: „Fijat” u Srbiji i „Reno” u Sloveniji.

 

Smanjenje proizvodnje za vojsku, posle završetka Drugog svetskog rata, nateralo je velika preduzeća sa hiljadama zaposlenih da se sa namenske industrije preorijentišu na automobile.

 

- Automobilska industrija u nekadašnjoj Jugoslaviji bila je vrlo razvijena, ali „Zastava” je bila jedina fabrika koja je proizvodila automobile, dok su ih svi ostali samo sklapali - kaže za „Blic“ Ljubodrag Savić, profesor Ekonomskog fakulteta.

 

Fabrika automobila „Zastava” rođena je 1953. godine, a dve godine kasnije u saradnji sa „Fijatom” počinje proizvodnja popularnog „fiće”.

 

- Za 30 godina proizvedeno je skoro milion primeraka i to je automobil koji je stavio Srbiju na točkove. Bio je pristupačan, mogao je da se uzme na kredit, a i malo je trošio. Zvali su ga „fića nacionale“ i pojavljivao se u različitim verzijama i kao putnički automobil i kao policijski - priča Bratislav Petković, direktor Muzeja automobila.

 

Proizvodnja „juga” počela je 1981. godine, a 1986. kreće njegova avantura po SAD. U vreme kada je najjeftiniji novi auto na američkom tržištu koštao 9.113 dolara, „jugo” je ponuđen za samo 3.995.

 

Zbog toga što je važio za centar automobilske industrije bivše Jugoslavije, Kragujevac je vrlo brzo nazvan srpskim Detroitom, a fabrike širom nekadašnje Jugoslavije počele su polako da otvaraju svoje pogone za strane proizvođače automobila.

 

U Sarajevu je 1965. godine počeo da se sklapa NSU-ov „princ”. Usledila je saradnja „Folksvagena” i Tvornice automobila Sarajevo. Prvo „buba”, a onda i „golf”, koji je smatran simbolom uspeha u životu. U to vreme u Sloveniju dolazi „spaček” iz „Sitroena”, „Ostinova” vozila, ali i jedan od najpoznatijih automobila na našim prostorima - „reno 4”.

 

Paralelno Kikinda otvara vrata za nemački „Opel” i počinje sklapanje „opel kadeta”, „askone”, „senatora” i „omege”, koji su smatrani domaćim vozilima. U Srbiji je model „senator” zvanično poneo ime „opel kikinda”.  

 

„Zastava” u brojkama

  • Proizvodnja „juga” je ukinuta 20. novembra 2008, a poslednji automobil te marke bio je 794428. po redu.
  • Istih dana je proizveden i poslednji „stojadin” pod brojem 1.273.532 , kao i „florida”, kojih je ukupno napravljeno 29.950.
  • Najveći izvoz ostvaren je polovinom 80-ih, kada je u SAD plasirano 147.000 „juga”.
  • Proizvedeno je i 923.487 „fića”, dok je „zastave 1300” i „zastave 1500”, odnosno popularnog „tristaća”, proizvedeno 202.160. Rekordna je 1989, kada je proizvedeno 220.000 vozila.

 

Povezane teme: SFRJ, Jugoslavija, Automobili, Proizvodnja, Ajkula

Poslednji komentari

Zli
Četvrtak, 28. 08. 2014. 14:59h
neregistrovan korisnik
.....baš je bila loša ta ekonomija a i država ,takođe .Plače mi se kad se setim države u kojoj sam živeo i koju smo raz.ebali zato što je bila loša (!?) i dobili ove bukagije koje nosimo i dan danas .
branko
Četvrtak, 28. 08. 2014. 07:25h
neregistrovan korisnik
ma tacno tako,da nije bio vrhunac tog vremena zar bi ga mi pravili narednih 30 godina bez ikakvih izmena,ne menjaj nesto sto valja,( samo kod nas je mogao da se kupi NOV OLDTAJMER)
Pera
Četvrtak, 28. 08. 2014. 07:18h
neregistrovan korisnik
Nemojte biti smesni. Sami smo prekinuli sa socijalizmom i pokrenuli visepartijske izbore. Nikonas nije na to naterao najmanje zbog toga sto smo bili konkurencija kapitalizmu. U isto vreme to su ucinile i zemlje istocne Evrope. Ali visestranacje nam je donelo nacionalizam i bezumlje i naravno rat.
branko
Četvrtak, 28. 08. 2014. 07:15h
neregistrovan korisnik
sta pricas ljudi uzimali auto na kredit ,20 posto ucesca i tri godine otplate mesecna rata 1/5 plate i vozi misko,ko je onda kupovao polovan auto pogotovo stojadina,a senator nije pravljen da se vozi sirotinja i radnicka klasa nego za opsatinare (minimum predsednik, ostala boranija u stojadina) i direktore i o njemu radnik nije ni razmisljao samo je mogao da ga gleda,a za golfa si morao da platis skoro kao za dva stojadina ,stvarno se pitam gde si ziveo 58 god ali sta ces godine a memorija slabi ovo zlatno i lepo sadasnje brise one ruzne i lose stvari pa covek lako zaboravi
branko
Četvrtak, 28. 08. 2014. 07:02h
neregistrovan korisnik
jeste svi su vjerovali u pobjedu ali su igleda svi pogresili pogotovo mi srbi
SAJAM AUTOMOBILA "DDOR BG CAR SHOW 08" 16. MEĐUNARODNI SAJAM MOTOCIKALA, KVADOVA, SKUTERA I OPREME "MOTOPASSION"

SAJAM AUTOMOBILA "DDOR BG CAR SHOW 08" 16. MEĐUNARODNI SAJAM MOTOCIKALA, KVADOVA, SKUTERA I OPREME "MOTOPASSION"

Sajam automobila DDOR BG CAR SHOW 08 i 16. Međunarodni sajam motocikala, kvadova, skutera i opreme "Motopassion",...»