Vodič za gume

Veličina jedne obične kreditne kartice je u stvari čitava površina kojom automobilska guma dodiruje podlogu. Kada je stara i istrošena, ona značajno produžava put kočenja pomokrom. Ostali rizici su akvaplaning i pucanje gume. Pročitajte zašto su stare gume toliko rizične.

pretraga
Tražite dobar polovnjak?

Pretražite našu ponudu sa preko 65,000 oglasa

Traži
oglasi
Prodajete polovnjak?

Besplatno oglasite svoje vozilo na sajtu gde se prodaju polovnjaci

Postavi oglas na www.mojauto.rs

Oprez! DOT broj otkriva starost gume. Na ovoj piše 366, a to znači da je napravljena u 36. nedelji 1996. godine

Koliko vozači poštuju pravila?

 

Ispitujući vozače o potrebnoj dubini šare na gumama, malo smo se zabrinuli kada smo pogledali rezultate. Naime, pričali smo sa 60 vozača, od čega njih devet

Prodajete polovni automobil?

Postavite besplatan oglas.

(dakle 15 odsto) nije imalo gume sa zakonskim minimumom kada je reč o dubini  šare. Naime, minimalna dubina šare na sredini gazeće površine iznosi 1,6 mm a na grafičkim prikazima dole u tekstu možete videti kakvo je upravljanje automobila sa tom dubinom šare.

 

Zato je preporuka da dubina šare na gumama bude tri milimetra – najmanje!

 

Ovo su rizici sa starim gumama

Gume imaju baš težak posao – sa ogromnom težinom na ramenima, one se okreću punom brzinom na auto-putu ili stoje parkirane na strmoj nizbrdici. Uz sve to stalno su izložene spoljnim uticajima i UV zračenju. Sve to utiče na

Pogledajte ponudu sajta mobile. de. na srpskom jeziku.

pneumatik. Spoljni zidovi gume očvrsnu, postanu krti i popucaju. Tada postoji rizik od izduvavanja ili pucanja gume. Voda prodire do žičane armature koja nekad čak i zarđa. Upravo zbog svega navedenog, čak i pri kupovini nove gume, obavezno proverite godinu proizvodnje. Ona stoji posle oznake DOT i nekoliko cifara oznake fabrike. To je četvorocifrena oznaka koja označava nedelju i godinu proizvodnje.

 

Test kočenja 1.

Nevreme sa kišom 1,5 mm dubina vode. Vidljivost 60 do 125 metara

 

Dubina šare od 3 i 1,6 mm – na testu razlika u dužini kočenja između ova dva pneumatika iznosi čak 34 metra. Ovde je jasna razlika između gume koja ispunjava zakonski minimum i one čija je dubina šare tri mm.

 

Test kočenja 2.

Pljusak sa 3,5 mm dubine vode. Vidljivost skoro ravna nuli

 

Dubina šare 8 mm do 3 mm: duži put kočenja za 66 metara. Od 3 do 1,6 mm: još veća razlika u putu kočenja, i to skoro 50 metara. Sa ćelavim gumama vožnja je poput one na trkačkim „slikovima“.

 

Test akvaplaning

Pljusak sa 3,5 mm dubine vode. Vidljivost skoro ravna nuli Čak i sa dubinom šare od čak pet mm, akvaplaning se dešava na mnogo manjoj brzini nego sa novim gumama. Sa dubinom šare od tri mm, brzina pri kojoj dolazi do akvaplaninga još se smanjuje, dok sa 1,6 mm šarom na gumi, automobil se jedva zadržava na putu.

 

Kako da izbegnem akvaplaning?

 

Šare, odnosno kanali na gumi su namenjeni odvođenju vode sa gazeće površine gume ka napolje. Kada su ovi kanali plitki, sloj vode se formira između gazeće površine gume i podloge, što direktno dovodi do proklizavanja i gubitka kontrole nad automobilom. Šta uraditi da do toga ne dođe? • Neka dubina šare na vašim gumama bude najmanje tri milimetra, čak i na letnjim • Po kiši vozite sporije • Obratite posebnu pažnju ako vozite po putu sa kolotrazima punim vode • U slučaju akvaplaninga, odmah pustite gas i nikako ne pokušavajte naglo da menjate pravac

 

Rok trajanja guma na prikolici

Ukoliko je zid gume istrošen i porozan, u Nemačkoj nemaju milosti i tada nema registracije. Ipak, ne gleda se starost gume već samo pomenuto stanje. Ko hoće da vozi brže od 80 km/h, mora da ima gume koje nisu starije od šest godina, a ako su gume starije onda vlasnik prikolice ne sme da vozi brže od 80 km/h. Kod nas je nažalost, uobičajena slika svega i svačega na prikolicama, a ko gleda još i gume… 

 

Gde postaviti bolje gume?

Ovo je pitanje na koje će vam većina vozača odgovoriti da gume u boljem stanju treba postaviti napred. Napred je pogon i nekako se podrazumeva da one novije budu tu. Međutim, ovo može biti pogrešno, jer bolje gume treba ipak postaviti pozadi. Naime, zadnja osovina automobila je odogovorna za stabilnost vozila. Kada smo ovo testirali i na automobil postavili dobre gume napred a loše pozadi, tada smo imali velikih poteškoća da sa njime upravljamo na mokroj podlozi. Međutim, sa boljim gumama pozadi a lošijim napred, sve je išlo mnogo lakše.

 

 

Šta raditi po mokrom?

 

Ne postoji unapred određena brzina kojom vozilo treba da se kreće u odnosu na dubinu vode koja se nalazi na kolovozu. Ipak, postoji neko uslovno pravilo: ukoliko se na mokrom putu formira vodeni prekrivač ali takav da automobil ostavlja vidljive tragove  na putu onda se može voziti po ograničenju, ali ako tragova nema, već ih voda ubrzo prekrije, onda svakako treba smanjiti brzinu od one maksimalno propisane. Takođe, znajte da je ograničenje brzine u stvari najčešće prilagođeno uslovima na putu.

Povezane teme: Gume, Kiša, Vožnja po kiši, Saveti, Auto Bild

Poslednji komentari

Rosuljac
Ponedeljak, 08. 12. 2014. 12:12h
neregistrovan korisnik
Samo nove gume ! Ja posle 5 god prodam stare likovima koji gledaju samo šaru a ja kupim nove. Nisam bogataš al mi život mio. Ko nema para za gume nek ide pešice. To ne košta ništa
coa
Ponedeljak, 08. 12. 2014. 02:50h
neregistrovan korisnik
Je l moze isto objašnjenje, ali za zimske gume po jakom pljusku? Većina zimskih guma nema kanalice za odvod vode, pa me zanima kako se ponašaju u tom slučaju.
Zdravko
Nedelja, 07. 12. 2014. 19:52h
neregistrovan korisnik
Ovo je prvi tekst na Blic Autu koji mi se svideo, koristan je i smislen. Konkretno. Hvala na savetima.
Majkovic
Nedelja, 07. 12. 2014. 19:19h
neregistrovan korisnik
Hvala na obaveštenju!Samo jos da nam pojasnite kako ste znali da treći broj šest automatski znači 96-u godinu!Kako je recimo guma obeležena kada je proizvedena u 22 nedelji 2006 godine,A kako kada je proizvedena u 11 nedelji 2013 godine?
Veljko
Nedelja, 07. 12. 2014. 10:06h
neregistrovan korisnik
Ne bi bilo lose da ste naveli izvor informacija.
SAJAM AUTOMOBILA "DDOR BG CAR SHOW 08" 16. MEĐUNARODNI SAJAM MOTOCIKALA, KVADOVA, SKUTERA I OPREME "MOTOPASSION"

SAJAM AUTOMOBILA "DDOR BG CAR SHOW 08" 16. MEĐUNARODNI SAJAM MOTOCIKALA, KVADOVA, SKUTERA I OPREME "MOTOPASSION"

Sajam automobila DDOR BG CAR SHOW 08 i 16. Međunarodni sajam motocikala, kvadova, skutera i opreme "Motopassion",...»