Vidanje zimskih rana na automobilu
Najčešće je reč o izgrebanoj ili čak slomljenoj oblozi branika zbog parkiranja po zaleđenom snegu. I na alu-felnama ostaju vidljivi tragovi zime, a ručna kočnica i posuda za vetrobransko staklo često su na udaru hladnoće. Evo kako popraviti ova zimska oštećenja.
Zaleđena ručna kočnica
Zaleđivanje ručne kočnice bio je poznati problem kod starih vozila poput „jugića i „stojadina“. Međutim, vlaga, so i prljavština, i te kako utiču na stanje ovih kočnica pa ko ih zanemari rizikuje probleme kada temperatura padne i one zalede i
Prodajete polovni automobil? |
otkažu. Glavni krivac je oštećenje na takozvanom bužiru, odnosno zaštitnom omotaču sajle. Kada je ovaj deo oštećen voda i prljavština prodiru u sajlu i vremenom se slivaju u doboš kočnice. Kada je napolju minus, voda u sajli se zaledi pa kada uveče povučemo ručnu kočnicu ujutro nećemo moći da je otkočimo. Dešava se čak da i kada u dobošima ima vode, obloge zalede i ostanu zalepljene za ivicu doboša bez obzira na to što ručna kočnica uveče nije podignuta.
Opruge unutar doboša koje u normalnim okolnostima razmiču paknove jednostavno nisu dovoljno jake da ih odlepe i tada je gotovo nemoguće krenuti. Jedini način da ponovo pokrenete automobil, bez negativnih posledica, jeste da ga „utoplite“ što ćete najlakše uraditi u nekoj garaži. Ako to nije opcija, preostaje vam poznata lavor-vruća voda-peškir varijanta. Možete probati i vožnjom napred-nazad koja će u nekim slučajevima odblokirati kočnice.
Preventiva u smislu pregleda doboša i sajle u servisu je najbolji lek. Takođe, set pakni, doboš i kočioni cilindar iskusniji hobi majstori mogu zameniti samostalno, ostalima ipak preporučujemo usluge servisera.
Savet: Kod starijih i lošije održavanih vozila gde postoji rizik od ulaska vode u kočioni sistem treba izbegavati upotrebu ručne kočnice po hladnom vremenu
Oštećena posuda tečnosti za stakla
Jedno od čestih problema koja nastaju tokom hladnih dana i noći svakako je oštećenje, odnosno pucanje sistema za pranje stakala. Naime, mnogim vozačima ostane letnja tečnost u posudi, pa kada zahladi, a ova tečnost nije otporna naniske temperature, ona se zaledi i počne da se širi. To dovodi do pucanja plastične posude za tečnost, međutim, češći problem je kada se tečnost u gumenim crevima koja vode do brizgaljki zaledi i tako ih ošteti. Takođe, dešava se da se i same brizgaljke zalede, ali to se najbrže reši bilo kojim predmetom sa dovoljno oštrim vrhom kojim treba da ih pročačkate. Ali, ako su posuda i gumena creva pukla, moraju da se menjaju. Evo kako to izgleda na „škoda fabiji“.
Savet: Nikada nemojte dozvoliti da dočekate minus a da vam u posudi ostane letnja tečnost za pranje vetrobrana
Slomljen branik
Obloga branika najčešće strada zimi i to kada parkiramo na mestu gde je gomila snega. Dovoljno je da se sneg samo malo podvuče pod branik i da ujutru, kada zaledi, bude prava drama izaći sa parkinga.
Vožnja u „rikverc“ garantuje oštećenje plastične obloge (koja inače po hladnoći postaje krta) pa pri izlasku sa parking mesta na koje ste jedva ušli, čujete onaj grozni neprijatni zvuk koji potvrđuje da je obloga naprsla ili pukla. Otud svi oni silni parčići plastike rasuti po neočišćenim parking mestima po gradu.
Međutim, ukoliko vam se ovo dogodilo, upravo te parčiće plastike nikako ne treba da bacite, već ih pokupite i sačuvajte jer će biti preko potrebni za popravku oštećenja obloge branika.
Takođe, ako oštećenje nije veliko, odnosno ukoliko ovaj deo nije pukao, već seulubio ili ogrebao, onda se možete poslužiti brojnim rešenjima kakva se nude u prodavnicama automobilske opreme. Tu, pre svega, mislimo na setove za opravku plastičnih delova, „skrečavej“ polir paste, ili grejanje fenom kod manjih ispupčenja ili ulubljenja.
Mada, ukoliko nikada niste popravljali plastiku, najbolje je da to onda obavite u prisustvu nekog ko ima više iskustva jer rad sa plastikom nije jednostavan pa ako ste amater rezultati mogu izostati. Ipak ako je obloga branika slomljena, evo kako izgleda popravka u servisu.
Profesionalna reparacija obloge branika
Kako smo saznali, nešto što se očekuje od vozača koji oštete ovaj deo, jeste da nikako ne ostavljaju, odnosno ne bacaju slomljene delove branika. Naime, vrsta plastike koja se koristi pri izradi određenih delova na vozilima se razlikuje. Kako je sastav drugačiji, važno je sačuvati ove delove jer će kasnije pri reparaciji oni biti i te kako korisni. Štaviše, oznaka o kojoj vrsti plastike se radi najčešće se nalazi na unutrašnjoj strani obloge branika i to u vidu posebnog koda.
Ukoliko na oblozi branika postoji rupa, odnosno kada nedostaje neki plastični deo, tada se na to mesto ubacuje plastika od koje se pravi kalup, da bi kasnije reparacija išla istim tokom kao i z druge vrste oštećenja. Cene popravke branika u zvaničnom servisu kreću se od 8.000 do 12.000 dinara.
Oštećene alu-felne
Još jedan deo vozila koji ne trpi zimu jeste aluminijumska felna. Naime, ovaj materijal na hladnoći postaje krt i lakše se oštećuje i puca.
Postoje i savremenije felne, one od legura magnezijuma koje nemaju ovaj problem. Ipak, kako su one skupe i retko se viđaju kod nas, ovde prostor posvećujemo vlasnicima običnih alu-felni.
Dakle, tokom zime je najbolje skinuti ove felne i montirati čelične koje su daleko otpornije na oštećenja, a značajno povoljnije za održavanje. Ipak, ako ste i ove zime vozili na alu-felnama, oštećenja su mogla nastati zbog prolaska kroz udarnu rupu (zimi na svaka dva metra) ili pri neopreznom parkiranju.
Takođe, polirane ili hromirane felne lako može oštetiti i rizla, a industrijska so koja se nanosi na ulice ih nagriza. Posetili smo servis gde smo prisustvovali ispravljanju i reparaciji alu-felni.
Ispravljanje felni i reparacija
Ispravljanje felni je najčešći zadatak majstora, jer su, zbog loših puteva i rupa, aluminijumski naplaci prvi na udaru. U zavisnosti od felne, maltene posle jednog „kvalitetnog“ prelaska preko rupe, ovaj deo može da se iskrivi. Ispravljanje košta od 1.500 din. Reparacija podrazumeva estetsko sređivanje naplataka i obuhvata ispravljanje. Cena reparacije je od 10.000 dinara za sva četiri točka.
Drugi korak: Zatim se posebnim alatom obrađuju i uklanjaju sva oštećenja na naplatku
Treći korak: Sledi sređivanje sitnih oštećenja posebnim šmirglama
Četvrti korak: Posle završene kompletne pripreme, sledi proces farbanja koji se obavlja ručno
SAVET : Felne će se manje kriviti ako je izbor pneumatika adekvatan, dok je i pravilan pritisak u gumama takođe bitan. Redovno ih tretirajte voskom za felne koji ih štiti od spoljnih uticaja. Izbegavajte sredstva na bazi kiselina jer od njih ostaju fleke na alufelnama
SAJAM AUTOMOBILA "DDOR BG CAR SHOW 08" 16. MEĐUNARODNI SAJAM MOTOCIKALA, KVADOVA, SKUTERA I OPREME "MOTOPASSION"
Sajam automobila DDOR BG CAR SHOW 08 i 16. Međunarodni sajam motocikala, kvadova, skutera i opreme "Motopassion",...»