Kad volan trese, a guma skače

Balansiranje pneumatika

Svakako jedan od najneprijatnijih osećaja koje vozač može doživeti su vibracije volana tokom vožnje. Ove vibracije smanjuju koncentraciju vozača i ugrožavaju njegovu bezbednost, a najčešći uzrok su nebalansirani točkovi.

pretraga
Tražite dobar polovnjak?

Pretražite našu ponudu sa preko 65,000 oglasa

Traži
oglasi
Prodajete polovnjak?

Besplatno oglasite svoje vozilo na sajtu gde se prodaju polovnjaci

Postavi oglas na www.mojauto.rs

Mašina "Hanter roud fors tač"

Većina vozača već zna da, po zakonu, svako ko vozi po snegu mora da ima zimske gume na svim točkovima, a menjanje guma ipak zahteva dodatni oprez i strpljenje kako ne bi došlo do nepotrebnih troškova.

 

Mnogi će točkove samo montirati bez želje za bilo kakvom proverom i balansiranjem, a posledicu će uskoro osetiti – lupanje točkova, vibracije na upravljaču i ručici menjača pri većim brzinama. Pritom, pojam pri većim brzinama treba uslovno shvatiti jer do vibracija može doći i pri svega 40-50 km/h, odnosno u gradskoj vožnji.


Naravno, osim neprijatnih vibracija, disbalans pneumatika ne samo što oštećuje gume već stradaju i ležajevi, amortizeri, uporne spone, prigušujući blokovi i ostali delovi ogibljenja pa popravka nije nimalo jeftina, a ni jednostavna.

 

Prodajete polovni automobil? Postavite besplatan oglas

Upravo zato treba strogo poštovati pravilo. Svaki put kada se pneumatik montira na vozilo, on se mora balansirati. Ipak, ni to nije dovoljno već gume treba redovno, jednom godišnje, proveravati, po potrebi balansirati i rotirati. Pritom, treba obratiti pažnju na sve pneumatike, a ne samo na one pogonske jer se i disbalans zadnjih točkova (kod vozila sa prednjim pogonom) prenosi na celo vozilo. Na ovaj način, pneumatici se ravnomerno troše, sprečavaju se potencijalni problemi koje uzrokuje disbalans, a smanjuje se i potrošnja goriva što svakako nije beznačajno.
 

Mašina u firmi "Koning"

Ipak, počnimo redom. Na točkove tokom rotacije oko ose deluju centrifugalne sile, a, ukoliko točak nije uravnotežen, odnosno ako mu masa nije ista sa svake strane ose, dolazi do takozvanog disbalansa. Ovakva guma skače gore-dole nezavisno od toga da li je put ravan ili pun rupa, a te vibracije prenose se preko upravljačkog sistema sve do obruča volana i sistema prenosa sve do ručice menjača.

Pogledajte ponudu polovnih automobila na sajtu mojauto.rs


Pomenuta neujednačenost mase je problem usled koga najčešće nastaje disbalans i to, rekli bi smo, u oko 90 odsto slučajeva. Međutim, ima i drugih uzroka, a to su, pre svega, oštećenje na felni i oštećenje ili greška u proizvodnji na samom pneumatiku. Ove greške, pogotovo oštećenja na pneumatiku su daleko teže i perfidnije za otkrivanje jer ih klasične mašine za balansiranje ne mogu otkriti pa su se vulkanizeri godinama dovijali na razne načine kako bi ih prepoznali i, ako je to moguće, uklonili.


Ipak, tehnologija je napredovala i od nedavno nudi rešenje i za ovakve probleme.

 

Rešenje za ove slučajeve je jedna od trehnutno najsavremenijih mašina za balansiranje „hanter road fors tač“, a mi smo u firmi "Koning" imali priliku da se uverimo u to kako ona radi.


Ključna prednost „hantera“ u odnosu na konkurentske proizvode je poseban valjak koji tokom testa naleže na gumu pa se na ovaj način simulira prianjanje gume na put.

 

Valjak čije je maksimalno opterećenje do 567 kilograma u stanju je da simulira gume putničkih, terenskih i lakih dostavnih vozila. Na ovaj način se postižu uslovi identični onima kada guma na vozilo dodiruje kolovoz pa senzori ovog uređaja mogu detaljno da analiziraju jačinu sile kojom točak dodiruje valjak i na taj način utvrde skriveni uzroci radijalnih vibracija, zatim na kom delu se nalazi disbalans uzrokovan oštećenjem gume ili felne i, ono što je najbitnije na koju stranu guma „vuče“.

 

Pritom, ono što je takođe bitno za operatera ali i za vlasnika vozila koji ima problem sa gumom, novi uređaj sve probleme koje pronalazi jasno grafički prikazuje pa je veoma lako otkloniti problem, odnosno ukazati na njega.
 

Uređaj koristi i najsavremeniju LED tehnologiju kojom je u stanju da jasno na samoj felni precizno obeleži mesto na kome je potrebno dodati teg kako bi se pneumatik izbalansirao. Otklanjanje je posebna priča. Balansiranje pneumatika je proces koji podrazumeva uravnoteženje pomoću olova ili specijalnih pločica. Zbog različitih oblika ivica i materijala od kojih su napravljene felne koristi se više različitih pločica, a one koje ne odgovaraju konkretnoj felni same će otpasti pa će točak ponovo biti u disbalansu.

 

Balansiranje pneumatika:


Korak 1:


Demontira se točak koji treba balansirati.


Korak 2:


Točak se montira na mašinu, pre toga se sa unutrašnji strane postavlja prihvatni prsten koji mu obezbeđuje preciznije balansiranje, a istovremeno se sprečava bilo kakvo oštećenje osetljivih aluminijumskih felni.


Korak 3:


Pomoću posebnog mernog uređaja baziranog na laseru određuje se veličina felne.


Korak 4:


Točak se priteže i mašina počinje sa radom, valjak koji simulira asfaltnu podlogu okreće se uporedo sa gumom, a na taj način, kako smo već napisali, otkrivaju se eventualni problemi koji se klasičnim metodama balansiranja ne mogu pronaći.


Korak 5:


Mašina je obavila kontrolu gume i na ekranu se pojavljuje uputstvo za operatera. U ovom slučaju potrebno je dodati tegove ukupne težine 20 grama


Korak 6:

Sečenje tegova


 

Laser ukazuje na pravo mesto

Sečemo i postavljamo tegove odgovarajuće težine, a nakon toga montiramo na felnu. Laserski znak obeležava tačno mesto gde ga treba postaviti.


Korak 7:

Uspešno balansiran točak


Točak je uspešno balansiran i spreman za montažu.


Prilikom merenja opterećenja puta, uređaj nudi tri nivoa – po jedan za putnička, terenska i laka komercijalna vozila.

Povezane teme: Saveti, Pneumatici, Balansiranje, Volan, Zimske gume

Poslednji komentari

Marko
Ponedeljak, 24. 06. 2013. 09:45h
neregistrovan korisnik
Ako neko moze da mi kaze koliko je kod novih felni uobicajeno da se stavi tegova , odnosno koliko je normalno za novu felnu ako je felna dobra.
Andrej
Sreda, 19. 12. 2012. 11:44h
neregistrovan korisnik
Brate majstore, kako je zivot lep kad zivis u gradu, kreces se samo po tom istom gradu i jos imas i efikasan prevoz u tom istom gradu, zar ne?
Boki
Utorak, 18. 12. 2012. 23:11h
neregistrovan korisnik
Da ali samo prednji tockovi.
Boki
Utorak, 18. 12. 2012. 23:11h
neregistrovan korisnik
Postoji prah koji se stavi u gumu pre montaze i on se vremenom pretvori u kuglice i balansira tocak u voznji. Malo je skup pa se skoro i ne koristi ali posle menjnja gume se kuglice prebace u novu gumu i i dalje se koristi. Pitaj nekog strucnijeg od sebe ako mi ne verujes.
Dejan
Utorak, 18. 12. 2012. 20:40h
neregistrovan korisnik
ovaj mali je u pravu u nemackoj balansiraju na po 1 gram, a kada vidite da vam gume tresu iako su izbalansirane, ne mora da su ispravne jer ko zna odakle su sve stigle masine i ko zna kada su bile na proveri poslednji put ,zato iz iskustva kazem skinite olovo i resen problem voleo bih da vidim zig o proveri zavoda za dragocene mere i ionda cu da poverujem u ispravnost svih polovnih izrabljenih uvezenih iz rashoda iz siroke evrope koje su stigle u Srbiju