Otkazi u GM i šteta u miljardama zbog brave od pola dolara
Američki proizvođač automobila "Dženeral motors" (GM) saopštio je u četvrtak da je otpustio 15 ljudi zbog njihove uloge u skandalu sa višegodišnjom ugradnjom smrtonosnih kontakt-brava u automobile, i najavio da će osnovati fond za obeštećenje žrtava nesreća izazvanih time.
Unutrašnja istraga je skandal objasnila neznanjem inženjera i birokratskim komplikacijama, i konstatovala da nije bilo zataškavanja.
Više od decenije bilo je potrebno da GM povuče 2,6 miliona automobila s lošim, jeftinim kontakt-bravama koje su, po evidenciji te firme, povezane sa 13 pogibija.
Zbog vibracija u vožnji, ili čak samo od težine priveska za ključeve, te slabe kontakt-brave mogu da preskoče u položaj "isključeno" i da time ugase motor. To onesposobljava servo-volan i kočnice što otežava upravljanje automobilom, i deaktivira vazdušne jastuke.
"Niz grupa i odbora GM koji su se bavili tim pitanjem, nisu ništa preduzeli ili su delovali isuviše sporo", napisao je u izveštaju na 315 strana Anton Valukas, bivši federalni tužilac koga je GM angažovao da istraži razloge kašnjenja u rešavanju problema s kontakt-bravama.
Nova generalna direktorka GM Meri Bara, koja je objavila rezultat istrage, rekla je da su više od polovine od 15 zaposlenih koji su otpušteni, bili viši rukovodioci pravne službe i inženjera, i da nisu prijavili defekt. Protiv još pet zaposlenih su preduzete disciplinske mere, rekla je ona.
GM je objavio da će uspostaviti program za naknadu rođacima poginulih ili teško povređenima u više od 50 nesreća koje su izazvale loše kontakt-brave.
Izveštaj obelodanjuje da GM funkcioniše u "zatvorenim blokovima", te zaposleni međusobno ne dele informacije i ne preuzimaju odgovornost za "tuđe" probleme, niti ih tretiraju kao hitne.
Valukas opisuje korporativnu kulturu u kojoj je bilo teškog pritiska da se smanje rashodi, nespremnosti da se probvlemi prijavljuju nadređenima, potcenjivanja pitanja bezbednosti i opšteg birokratskog otpora promenama.
Od februara, GM je pozvao na hitnu zamenu kontakt-brava vlasnike 2,6 miliona starijih modela "ševrlota kobalt", "saturna ajon" i drugih malih modela automobila. Advokati oštećenih koji su tužili GM, navode da je broj poginulih od tog defekta blizu 60 što je znatno više nego što GM priznaje.
Dugogodišnji problemProblem s kontakt-bravama je poznat više od deset godina, a 2005. GM nije hteo da obavi zamenu koja bi ga koštala svega po 57 centi. |
Poslednji komentari
SAJAM AUTOMOBILA "DDOR BG CAR SHOW 08" 16. MEĐUNARODNI SAJAM MOTOCIKALA, KVADOVA, SKUTERA I OPREME "MOTOPASSION"
Sajam automobila DDOR BG CAR SHOW 08 i 16. Međunarodni sajam motocikala, kvadova, skutera i opreme "Motopassion",...»
Ponedeljak, 09. 06. 2014. 12:31h
Nedelja, 08. 06. 2014. 13:39h
Nedelja, 08. 06. 2014. 09:19h
Nedelja, 08. 06. 2014. 09:17h
Subota, 07. 06. 2014. 10:54h