Pet zabluda u vezi sa legendarnim Henrijem Fordom i njegovim modelom T

Henri Ford, jedan od očeva automobilske industrije, inspirisao je Ameriku u njenom industrijskom razvoju i doprineo promeni razmišljanja u okviru procesa proizvodnje.

pretraga
Tražite dobar polovnjak?

Pretražite našu ponudu sa preko 65,000 oglasa

Traži
oglasi
Prodajete polovnjak?

Besplatno oglasite svoje vozilo na sajtu gde se prodaju polovnjaci

Postavi oglas na www.mojauto.rs

Legendardni model sa oznakom T pre tačno jednog veka započeo je svoje putovanje drumovima SAD. I nakon toliko vremena Ford T ostaje na osmom mestu liste najprodavanijih automobila svih vremena. Henri Ford je zahvaljujući nekim revolucionarnim idejama promenio živote generacija ljudi.

 

Kao i za svakog drugog velikog čoveka, tako se i za ime Henrija Forda vezuju priče koje se graniče pre sa mitovima i zabludama nego sa istinom.

1. U analima automobilske industrije ostaće zabeležene reči osnivača kompanije Ford prema kojima "svaki kupac može imati automobil u bilo kojoj boji koju želi sve dok je ta boja crna". Ipak, u prvih nekoliko godina rada kompanije kupci su mogli kupiti T u sivoj, crvenoj, plavoj i zelenoj boji. Nešto kasnije u upotrebu su ušle tamne nijanse zelene i plave. Tek 1913. godine crna postaje jedina boja karoserije i ostaje ekskluziva do 1926, kada sve boje ponove dolaze u opticaj.

2. Za Forda se vezuje primena revolucionarne pokretne trake koja je u velikoj meri ubrzala i načinila efikasnijom proizvodnju, odnosno sastavljanje automobila. Istina je ipak drugačija, jer je kompanija Benc u Nemačkoj pre toga primenila ovaj pristup proizvodnji.

3. Za Forda se govorilo da je toliko plaćao svoje radnike da su od plate mogli da kupe automobil koji su sami proizvodili. Iako se misli da je veliko srce ovog preduzetnika zaslužno za to, realnost je nešto drugačija, jer se glavni motiv u podizanju cene rada krije u želji za uspehom, koji se, pak, u velikoj meri zasnivao na teškom i prekovremenom radu zaposlenih. Oni su često zbog inicijalno malih plata i teškog i opasnog posla jednostavno napuštali svoja radna mesta usred posla i Ford je to morao nekako sprečiti.

4. Iako se u istoriji ustalilo mišljenje da je Henri Ford dizajnirao model T, sve zasluge pripadaju mađarskom emigrantu Jozefu Galambu i Dancu Čarlsu Sorensonu koji su osmislili ovaj automobil 1907. godine. Obojica su bili veoma bliski Fordu i za njih se vezuju veliki uspesi kompanije, uključujući implementaciju pokretne trake.

5. Anegtoda koja se pojavila tek 70-tih godna prošlog veka vezuje Forda za situaciju u kojoj je slao svoje ljude da na otpadima pronalaze istrošene modele T i utvrde koji delovi su i dalje očuvani. Priča kaže da su glavni delovi automobila i dalje bili u ispravnom stanju, te da je Ford kasnije rešio da koristi jeftinije materijale kako bi uštedeo na troškovima proizvodnje jer nije bilo potrebe da se proizvode delovi koji su ispravni kada automobil već nije. Postoji velika verovatnoća da ovo nikad nije bilo ni blizu istine.

Povezane teme: Ford, Henri Ford, auto industrija

Poslednji komentari

Dule
Utorak, 17. 02. 2015. 16:06h
neregistrovan korisnik
Ne uzimaju patente od drugih vec ih kupuju! Kad smo kod patenata koje pominjes, Folksvagen je nastao kao Hitlerov projekat automobila za siroke narodne mase! Ferdinand Porše je ukrao projekat od Čeha i njihovog modela Tatru V570 za koga su morali Česima da plate odstetu. Tatra V570 je 2 godine nastao pre VW a ako pogledate slike videcete da je VW buba ustvari Tatra V570. Odsteta je placena Tatri tek 1961 godine i iznosila je 3 000 000 nemackih maraka. Ja ne mogu da favorizujem Hitlerovu marku koja je nastala kradjom sto je potvrdjeno i odstetom Tatri. Pritom za njihovu proizvodnju je koriscena prinudna robovska radna snaga iz cele Evrope pa cak i ljudi iz nase zemlje! Robovlasnistvo je ukinuto odavno samo su ga oni aktivirali za svoje potrebe i svi proizvodjaci iz Nemacke su ucestvovali u tome cak i BMW. Jesu bili marka u odnosu na druge 70-tih, 80-tih i pocetkom 90-tih ali to je sada proslost. Ostaje prodaja automobila na racun stare slave. Cak su i Comon-rail dizele poceli da prave 10 godina posle konkurencije. Do 2009-te su forsirali pumpa diznu tehnologiju dok su Pezo-Citroen, Fiat, Alfa, Mercedes, Ford bili 10 godina ispred njih po tom pitanju. Svi znaju kako su se pokazali HDI, M-Jet (JTD), CDI, TDCI motori. Tako da razmislite jos o svemu. Ford nikada nije imao prinudnu radnu snagu (robovsku) vec placenu po ceni po kojoj su ljudi prihvatili posao! Pozdrav redakciji i nadam se objavi komentara!
Dule
Utorak, 17. 02. 2015. 16:06h
neregistrovan korisnik
Prvi je Ford napravio i primenio pokretnu traku u procesu proizvodnje i to je bilo masovno a ne Benc... Benc je pravio automobile u malim serijama i bili su vise rucno radjeni i jako skupi i nepristupacni obicnom coveku. Ford je prvi rekao: ,,najbolji automobil je nov automobil", a to ovde nisam procitao. Ford model T je legenda. Vozio ga je Vito Korleone u Kumu, Topalovici i Bili Piton u Maratoncima, cak je koriscen za obracune na nasim ulicama pre Audija. I gospodina Rajkovica je sredio.. :-)
M
Ponedeljak, 16. 02. 2015. 10:33h
neregistrovan korisnik
Lupas gluposti
Dejan
Ponedeljak, 16. 02. 2015. 10:16h
neregistrovan korisnik
The Model T was designed by Childe Harold Wills, and Hungarian immigrants Joseph A. Galamb and Eugene Farkas, Henry Love, C. J. Smith, Gus Degner and Peter E. Martin were also part of the team. Znaci nije konstruktor nego dizajner, nije sam nego je bio u timu !!!
Turbo
Nedelja, 15. 02. 2015. 15:59h
neregistrovan korisnik
Ford = bljak
SAJAM AUTOMOBILA "DDOR BG CAR SHOW 08" 16. MEĐUNARODNI SAJAM MOTOCIKALA, KVADOVA, SKUTERA I OPREME "MOTOPASSION"

SAJAM AUTOMOBILA "DDOR BG CAR SHOW 08" 16. MEĐUNARODNI SAJAM MOTOCIKALA, KVADOVA, SKUTERA I OPREME "MOTOPASSION"

Sajam automobila DDOR BG CAR SHOW 08 i 16. Međunarodni sajam motocikala, kvadova, skutera i opreme "Motopassion",...»