TESTIRALI SMO: Toyota Yaris 1.0 vvt-i - Još uvek zanimljiv i tražen

Uprkos punoletstvu najstarijih primeraka mnogobrojni polovni „jarisi“ su i dalje u dobrom stanju i predstavljaju prilično traženu robu. Za to je pre svega zaslužan dobro promišljen koncept, i ono što je kod polovnjaka posebno bitno - pouzadnost. Po tome su Tojotina vozila poznata i kod onih vozača koji se ne zanimaju za svet polovnih automobila

pretraga
Tražite dobar polovnjak?

Pretražite našu ponudu sa preko 65,000 oglasa

Traži
oglasi
Prodajete polovnjak?

Besplatno oglasite svoje vozilo na sajtu gde se prodaju polovnjaci

Postavi oglas na www.mojauto.rs

Stariji ljubitelji automobila se dobro sećaju buma koji je na samom početku devedesetih godina prošlog veka kod kupaca izazvala šesta generacija „tojote korole“. Povoljna cena i solidan kvalitet uslovili su neočekivani bum ovog, nama tada egzotičnog modela. I nikom nije bilo toliko važno što je mogao da se dobije gotovo isključivo u tamno-sivoj metalik boji. Bezmalo deceniju zatim je nastalo zatišje na tržištu automobila, zbog poznate situacije u našoj zemlji. Čini nam se da su nekako posebno modeli Tojote pali u zaborav. Sve dok te 1999. godine nisu predstavili gradskog mališana zanimljive pojave i simpatičnog imena „jaris“.

POGLEDAJTE SVE OGLASE ZA TOYOTU YARIS OVDE

Mogao je da se dobije sa troja i petora vrata, ovenčan sa četri zvezdice na Euro Ncap testu, što je tada bila veoma pohvalna ocena. Pravi gradski zvrk sa 3.6 metara je za 20-ak cm kraći od glavnih evropskih pandana. Iste godine dobija titulu Automobila godine u Evropi. Dobra vest za kupce polovnjaka, jer to što je najveći broj „jarisa“ kupljen u Srbiji i uglavnom ima poznatu servisnu istoriju i tačnu kilometražu. Kada je već tako, mnogima ne pada teško što je najveći broj „jarisa“ ponovo u metalik sivoj boji. Šalu na stranu, ovog puta je „jaris“ bio dostupan u širokom spektru metalik boja - od zlatne do ružičaste. Unutrašnji koncept je posle gotovo 20 godina još uvek svež i gotovo neprevaziđen. Japanci misle daleko unapred. Ko je onda još imao pomičnu zadnju klupu od čak 150 mm, pa još toliko kreativno raspoređenih ostava za sitnice? Čak i ako vam nisu po volji centralno postavljeni digitalni instrumenti, već sa prvim kilometrom će vam se svideti. Odmah je jasno da tabla obiluje prilično jeftinom plastikom zbog koje su se poneki vlasnici žalili na neprijatne zvuke.
Razlog više da dobro oslušnete i ugasite fabrički audio sistem tokom probne vožnje. Kada znate odakle „jaris“ dolazi, za prigovore na račun kraćeg sedalnog dela nema previše mesta. Ili bi kritika možda bila opravdana, budući da su ga inženjeri ipak projektovali za evropskog kupca. Kako bilo, „jaris“ je pregledan i upotrebljiv automobil, posebno verzija sa petoro vrata koja je sve traženija. Ko kupuje polovnog „jarisa“ prve generacije neće imati nedoumica prilikom izbora agregata – 1.0-litarski dominira u ponudi i slobodno se može reći da sasvim pristaje jednom gradskom automobilu. Sa druge strane, ni vlasnici se nisu posebno žalili na njega, osim možda po pitanju snage u ekstremnijim situacijama.

Nema tri cilindra kakva su mlađi čitaoci već očekuju od 1.0 motora, već prava četiri sa 68 KS. Kada se podigne poklopac motora, na plastičnom natpisu stoji oznaka VVT -i, koja označava intiligentni, varijabilni sistem razvoda ventila. Ipak, ko planira češću vožnju van grada i konstantno korišćenje klima-uređaja, može da izabere snažnijeg benzinca od 1.3 litra sa 86 KS. Nije zgoreg pomenuti da su kod njega na početku proizvodnje zabeleženi slučajevi otkaza merača protoka vazduha (protokomer), što je moglo da dovede do nemirnog rada motora. Ipak, takvi problemi su do sada u najvećem broju slučajeva već rešeni.

Treba znati da postoji još snažniji motor zapremine od 1.5 litara, sportskog karaktera i oznake TS sa 105 KS. Kod ovog modela su umesto digitalnih, analogni instrumenti na komandnoj tabli. Ljubitelji „dizelaša“ na raspolaganju imaju jedan, ali vredan dizel motor oznake 1.4 D4D od 75 KS koji je štedljiv i takođe pouzdan, i u ponudi je od 2002. godine kada je „jaris“ redizajniran. Svi motori pokretani su lancem, što znači da nemaju određen, tačno projektovan interval zamene već se set lanca zamenjuje po potrebi, a to se prema rečima servisera najčešće ne očekuje pre 150.000 km. A uz malo sreće potrajaće i mnogo duže…

POGLEDAJTE SVE OGLASE ZA TOYOTU YARIS OVDE

Kako za sada stvari stoje vlasnik predstavljenog „jarisa“ neće u skorije vreme morati da brine oko toga. Srećom, jer je u kraćem vremenskom intervalu imao već dovoljno troškova, budući da „jaris“ u ovoj nesvakidašnjoj teget boji nije bio u savršenoj formi. Generalno, majstor jednog neovlašćenog servisa je zaključio da loš rad „jarisovog“ motora potiče od zaprljanih benzinskih dizni ili potapajuće pumpe goriva u rezervoaru. Dizne su ekspresno očišćene, pumpa je zamenjena, ali se stanje nije značajnije popravilo. Zatim je zamenjen senzor gasa koji se menja zajedno sa klapnom. Kako je reč o delu koji je kao nov skup, rešenje je pronađeno u kupovini polovnog koji je koštao 30 evra. Tek nakon ove zamene „jaris“ je prodisao punim plućima. Zanimljivo, problem sa ovim senzorom u ovlašćenom servisu gde smo „jarisa“ slikali, do sada nije zabeležen.


TOYOTA YARIS 1.0 VVT-i

Godište – 2001.
Kilometraža – 161.000 km
Cena – 2.000 evra


1.Pogled ispod poklopca otkriva pogled na motor koji je suv kao barut. Kada smo zavirili ispod „jarisa“ stvari su se promenile jer smo zapazili sveže tragove ulja. Serviser je konstatovao da curenje ulja potiče od semeringa radilice koji je popustio. Za zamenu ovog dela potrebno je 0,8 sati.
2.Prednji stabilizator je jedan od delova koji bi najpre mogao da bude zamenjen od svih delova na prednjem trapu koji inače slovi kao izdržljiv.
3.Set lanca sa dva klizača je deo koji bi kod „jarisa“ trebalo dugo da potraje. Ipak, mogući su slučajevi kada se pomenuti set zamenjuje i na nekih 150.000 km. Nismo uspeli da saznamo kada je lanac menjan, mada tragovi ulja oko zaptivke poklopca kartera mogu da ukažu da je u nekom trenutku zamenjen, jer se prilikom zamene, između ostalog, demontira i karter za ulje. Inače, za zamenu lanca ovlašćenom servisu potrebno je 3,6 sati za zamenu.
4.Zadnji trap ima klasična i jednostavna konstrukciona rešenja. Tu zaista ne vrebaju skivene opasnosti, odnosno potencijalni problemi.Istina, nešto češća zamena zadnjih amortizera nije isključena.
5. Izduvni sistem - Na vrlo urednom i očuvanom donjem postroju bez oštećenja i gotovo bez tragova korozije, servisere je iznenadila poprilična korozija kompletnog izduvnog sistema od motora do zadnjeg lonca. To može da se dogodi ako je vlasnik, recimo, duže vreme parkirao na travnatoj površini. Sa druge strane čudi, što se korozija iznenada završava tamo gde počinje zadnji lonac auspuha koji je, prema rečima servisera, iz fabričke ugradnje i bez značajnijih tragova spoljašnje korozije.
6.Zamena „bobina“ nije česta ali nije ni isključena. Posebno se očekuje kod onih vlasnika koji su zaboravali da na vreme zamene svećice.
7.Matirani farovi nisu retkost kod „jarisa“ koji su proizvedeni u prvim godinama proizvodnje. Kod redizajniranog modela od 2002. godine, prednje svetlosne grupe su nešto drugačije i ređe imaju probleme sa matiranjem.

  

„Jaris verso“ nije ni izbliza popularan kao izvorna verzija, iako je neuporedivo prostraniji i praktičniji za porodične potrebe. Razlog tome vidimo u pomalo nezgrapnoj pojavi koja je daleko od atraktivne. Poseduje tri odvojena sedišta koja kada se izvade čine potpuno ravan pod kao kod svakog punokrvnog dostavnjaka. Nažalost, utisak je da vlasnici visoko drže cenu, a potencijlni kupci ipak nisu spremni da plate više i dobiju nezanimljiv izgled automobila, kako bi se tek kasnije tokom eksploataciji uverili u njegovu vrednost i pouzdanost. Očigledno je reč o raskoraku koji bi valjalo da se premosti. Na obostranu korist, svakako.


Cene rezervnih delova
Filter vazduha 3.369
Prednji diskovi 16.770
Prednje pločice 5.164
Set lanca 40.786
Semering radilice 1.888
Pumpa za vodu 12.687
Stabilizator prednji 5.437
Potapajuća pumpa u rezervoaru 37. 153
Prednja svetlosna grupa 31.983
Radni sat u servisu 2.550
Izvor: MAG Centar d.o.o., Beograd

Tehnički podaci
Motor benzin četiri cilindra
Zapremina 998 cm3
Snaga 68 KS
Obrtni moment 90 Nm/4.000 o/min.
Pogon prednji
Potrošnja 5.7 l
Maks. Brzina 155 km/h
0 – 100 km/h 13.6
D/Š/V/ 3.615/1.660/1.500
Međuosovinsko rastojanje 2.370 mm
Prtljažnik 305/950 l
 

Zaključak:
„Jaris“ prve generacije najčešće se kupuje zbog dobrog koncepta koji ne zastareva uprkos tome što je prošlo pune dve decenije od predstavljanja. Najčešći primerci koji se sreću na oglasima ovih dana slave punoletstvo. Kada je u pitanju toliki broj godina, sva pouzdanost i kvalitet iza kojeg stoji Tojota nisu garancija da je baš svaki primerak idealna prilika. Ali kada se takav „jaris“ pojavi, svakako ga treba što pre pogledati. Nešto veće cene rezervnih delova bi trebalo da budu kompenzovane boljom pouzdanošću od proseka. Na to na kraju kupci „tojote“ i računaju.

Povezane teme: toyota, yaris, Polovni automobili