Trikovi koji čuvaju budžet

Kako da štedite gorivo dok vozite

Mnoge vozače je verovatno obradovala informacija da je Naftna industrija Srbije ponovo snizila cene pojedinih naftnih derivata, međutim, troškove goriva oni donekle mogu da kontrolišu i sami. Kako bi smanjili potrošnju goriva, vozači bi trebalo da izbegnu česte promene brzine, naglo stiskanje gasa i kočnice, dok bi na autoputu menjač morao da bude u najvišem stepenu prenosa.

pretraga
Tražite dobar polovnjak?

Pretražite našu ponudu sa preko 65,000 oglasa

Traži
oglasi
Prodajete polovnjak?

Besplatno oglasite svoje vozilo na sajtu gde se prodaju polovnjaci

Postavi oglas na www.mojauto.rs

Dok vozite gledajte u obrtometar i trudite se da kazaljka ne ode u crveno polje

Kompanija NIS je u poslednjem navratu snizila cenu benzina BMB 95 i evrodizela za pola dinara po litru. Gorivo na pumpama različitih naftnih kompanija u Srbiji od početka godine je poskupelo za oko 15 dinara po litru, a uključujući najnovije pojeftinjenje kod NIS-a, cene naftnih derivata snižene su u proseku za oko 2,5 dinara po litru.

 

Međutim, ta brojka dobija na većem značaju kod vozača koji ubrzavaju postepeno i menjaju brzinu kad motor, primera radi benzinac, dostigne otprilike 3.000 obrtaja u zavisnosti od jačine mašine. Generalno, radi uštede goriva tokom vožnje treba gledati u obrtomer i voziti tako da kazaljka ne prelazi u crveno polje.

 

Kada je reč o vožnji na otvorenom putu, vožnja u najvišem stepenu prenosa pri brzini od 120 kilometara na čas donosi najveće uštede goriva. Međutim, rezervoaru u takvim situacijama „prija“ i vožnja iza drugog vozila, naravno, na dovoljnom rastojanju. Na taj način će se smanjiti udari vetra i otpor na koji automobil nailazi prilikom brzine od 120 kilometara na sat, što takođe smanjuje potrošnju goriva.

 

Saveti za manju potrošnju
1. Ne ubrzavati i ne kočiti bespotrebno, održavati tempo vožnje
2. Na autoputu voziti u najvišem stepenu prenosa
3. Kod menjanja brzina ne prelaziti 3.000 obrtaja
4. Na otvorenom voziti iza drugog vozila uz dovoljno odstojanje
5. Ugasiti motor na crvenom svetlu (duže od minuta)
6. Naduvati gume optimalno
7. Kočiti motorom
8. Na nizbrdici ne izbacivati iz brzine
9. Ne uključivati sve uređaje odjednom (klima, radio, svetla, ozvučenje, GPS...)
10. Ne voziti otvorenih prozora

Istraživanja su pokazala da prilikom vožnje od 70 kilometara na sat u trećoj brzini automobil troši 25 odsto više goriva nego prilikom kretanja istom brzinom ali u petom stepenu prenosa. To, naravno, ne znači da pri brzini od 40 na sat odmah treba prebaciti u četvrtu. Neumereno pritiskanje papučice gasa u neodgovarajućoj brzini dovodi do većeg broja obrtaja motora i na taj način se troši više goriva.


Mnogi vozači su u zabludi da njihov automobil veoma malo troši ili ne troši uošte gorivo kada je u leru. Ukoliko dođe do raskrsnice i vidi takozvani ekološki semafor koji pokazuje minut do uključenja zelenog svetla vozač treba da ugasi automobil, kako zbog očuvanja okoline tako i radi smanjenja potrošnje goriva.


Ništa manje pogrešne predrasude nemaju ni vozači koji smatraju da štede gorivo ukoliko izbace automobil iz brzine. Međutim, istina je potpuno drugačija. Motor manje troši kada je u brzini, a najbolje ga je držati u četvrtom stepenu prenosa na nizbrdici. Takođe, bolje je kočiti motorom jer je tada potrošnja manja nego kada se koriste kočnice, prilikom čega se troše i diskovi.


Pre kretanja na put obavezno treba proveriti pritisak u gumama jer nedovoljno naduvani ili prenaduvani pneumatici mogu dovesti do većeg pražnjenja rezervoara.


Isto tako, krovni nosači mogu povećati potrošnju goriva pošto povećavaju masu automobila. Zato se vozačima preporučuje da obavezno skinu ovu opremu ukoliko im nije potrebna.


Klima, radio, svetla i ozvučenje su uređaju koji povećavaju potrošnju goriva. Bez svetla se ne može jer zakon tako propisuje, ali ostale uređaje potrebno je planski uključivati ili isključivati.


Oni posredno troše gorivo putem alternatora koji ume da bude preopterećen ukoliko radi nekoliko uređaja odjednom. Veća potrošnja struje uzrokuje i veću potrošnju goriva.


Kada je već reč o klimi, štedljivi vozači bi morali da drže zatvorene prozore jer strujanje vazduha smanjuje aerodinamiku automobila i na taj način povećava potrošnju goriva.

Povezane teme: Gorivo, Benzin, Cena, Potrošnja, Saveti, Auto

Poslednji komentari

Ivan
Četvrtak, 29. 03. 2012. 23:41h
neregistrovan korisnik
Ovo nisam znao, ali sad izguglah, stvarno istina... Samo ne znam kako je vozio tih 15000km, verovatno 6 brzina pri 90kmh na tempomatu i strog pravac...?
nemus-82
Četvrtak, 29. 03. 2012. 21:06h
neregistrovan korisnik
jeste presao kad su ga slepali pola puta.....:-)
Bili
Četvrtak, 29. 03. 2012. 11:53h
neregistrovan korisnik
...a ja sam cuo da su obavezu paljenja svetala u EU ili bar nekim zemljama EU ukinuli - ko hoce moze, ko nece ne mora. Tako je u Grckoj i ne vidim sta im fali. Nije tu samo potrosnja vec i kraci radni vek sijalica, ako cemo bas biti "zeleni". A sto se tice generalizovanja, slazem se - od toga nema nista. Na Pezou 206 1,1, u 3. ubacujem pri 30 km/s, u 4. pri 40, a u 5. pri 50 - motor radi mirno, a za gradska ubrzanja sasvim dobro vuce. U Hondi Civic 1,3, gde postoji indikator kada se moze saltati gore ili dole, kad sam sam, u opustenoj voznji/ubrzanju, pri 23 u 3., pri 32 u 4., pri 37 u 5., a pri 41 u 6. brzinu. U 6. pri kretanju ravnomernom brzinom 50-55 km/h, ravan put, trosi svega 3 litre, a prosecno do 7 u gradu. Generalno, saltanje u sledecu brzinu ide i kod pezoa i honde na obrtajima nesto ispod 2000.
Dejan
Četvrtak, 29. 03. 2012. 11:26h
neregistrovan korisnik
Bravo Miki, ja to govorim jos odavno ali ne vredi... Kolega mi je vozio malu Corsu do Nemacke, racunao je potrosnji sa nemackim benzinom je imao potrosnju za citav litar manje... U Crnoj Gori je odlican benzin, BiH i svuda u okolini, sta to vredi kad nemamo validnu kucu koja ce kontrolisati kvalitet gorive, Jugoinspekt ma da dajte,da sam vlast ugasio bih ih za jedan dan a ko da kazni NIS kad imaju monopol i rade sta hoce...
Boban
Četvrtak, 29. 03. 2012. 09:52h
neregistrovan korisnik
I onda nam uvedu zakon o dnevnim svetlima!!! Znaci sada nije bitna potrosnja niti očuvanje životne sredine? negde sam čuo ili pročitao da svetla povećavaju potrošnju za 0,25%, mada nisam siguran u podatak