Porodičan auto u SFRJ koštao je najmanje 30 prosečnih plata, a koliko danas košta?

Najpovoljniji novi automobil danas košta od 18 do 25 prosečnih plata dok su pre tri decenije, pred raspad Jugoslavije stajali od 30 pa čak do 75 mesečnih zarada. Zanimljivo je i da prosečna plata danas još nije dostigla nivo s kraja osamdesetih godina.

pretraga
Tražite dobar polovnjak?

Pretražite našu ponudu sa preko 65,000 oglasa

Traži
oglasi
Prodajete polovnjak?

Besplatno oglasite svoje vozilo na sajtu gde se prodaju polovnjaci

Postavi oglas na www.mojauto.rs

Kupce novih automobila možda bi najmanje trebalo da hvata jugonostalgija pošto tek proizvedena vozila na tržištu u Srbiji koštaju znatno manje prosečnih plata nego krajem osamdesetih godina, pred raspad zajedničke države.

Na stranu to što Srbija i dalje nije dostigla nivo prosečne plate od pre čak tri decenije, građanima je barem po jednom kriterujumu dostupniji novi automobil nego u bivšoj Jugoslaviji. Kada se cena četvorotočkaša prevede u broj prosečnih plata danas su vozila nesumnjivo povoljnija nego osamdesetih godina. No, krenimo redom.

 

Prosečna plata 1988. godine iznosila je 424.553 dinara ili prema tadašnjem kursu Narodne banke Srbije 210 dolara. Kada se uračuna prosečna godišnja inflacija, tih 210 dolara ekvivalentno je današnjih 508 američkih novčanica ili 455,3 evra. S druge strane, današnja prosečna plata je 52.426 dinara odnosno 444,1 evra što znači za 11,2 evra manja nego pred raspad SFRJ. Bez obzira na to, sadašnji najjeftiniji novi automobil "dačija sandero" košta 18,6 prosečnih plata ili manje čak i od popularne "peglice" kao ubedljivo najpovoljnijeg vozila u bivšoj Jugoslaviji čija je cena krajem osamdesetih iznosila 19 prosečnih mesečnih zarada. Dakle, iako “peglica” i “dačija sandero” ne pripadaju istoj kategoriji četvorotočkaša “zastavino” vozilo je stajalo više prosečnih plata.

 

Treba naglasiti da je približni pandan "sanderu" - čuveni "jugo 45" bio znatno skuplji pošto mu je cena iznosila okruglo 30 mesečnih zarada. Zanimljivo da je 1988. godine "zastava florida" tek izašla kao model ispod čekića i stajala basnoslovnih 75 prosečnih plata. Poređenja radi, trenutno najtraženiji domaći četvorotočkaš "fijat 500L2 tri puta je jeftiniji - košta 24,7 prosečnih mesečnih zarada. Kada je reč o najluksuznijim vozilima još je veći jaz u ceni u odnosu na period pre tri decenije. Tako su pred raspad SFRJ-a skupoceni "bmv2 i 2mercedes" iznosili blizu odnosno iznad 1.000 plata dok im je danas cena od 100 do nešto više od 200 prosečnih mesečnih zarada.

 

Opširnije pročitajte na Blic.rs

Povezane teme: automobili, cena auta, sfrj
Ovu vest nije moguće komentarisati.