Demistifikujem: Polovan ili nov automobil

Polovan. Nema na čemu. Sledeće pitanje? Ukoliko ipak želite malo detaljnije obrazloženje mojih stavova, onda ste ili moja žena ili nekim čudom možete da priuštite nov automobil. Šta god da je u pitanju odgovor nije jednostavan i potrebno je stvari sagledati iz raznih uglova, pa zato da počnemo...

pretraga
Tražite dobar polovnjak?

Pretražite našu ponudu sa preko 65,000 oglasa

Traži
oglasi
Prodajete polovnjak?

Besplatno oglasite svoje vozilo na sajtu gde se prodaju polovnjaci

Postavi oglas na www.mojauto.rs

Postoji nekoliko različitih aspekata ove debate, a različiti ljudi važnost svakog od njih mogu doživljavati na potpuno različite načine. Ja pišem iz perspektive vozača koji je pre četiri godine odlučio da konačno kupi nov automobil nakon 8 (i slovima: osam) polovnih. Razlog iza takve odluke može da ostane tajna, ali recimo samo da ima veze sa neuspešnim pokušajem da izlečim hronično bacanje para na menjanje automobila svakih godinu dana. Ono što sam za ove četiri godine naučio dovelo me je do toga da se vratim polovnjacima, a evo nekih od razloga za to:

Trošak
Cena novog vozila je višestruko viša od onog nekoliko godina starog i tu nema šta da se priča. Ukoliko se prilikom kupovine odlučite na kredit ili lizing to dodatno povećava ukupan iznos koji ćete tokom vremena potrošiti. Možda je, dakle, nov auto skuplji u startu, ali zato bar mnogo više gubi na ceni pa je, grubo gledano, cena 4 godine starog vozila oko 50% one prvobitne, dok 8 godina star četvorotočkaš spadne na nekih 25%. U praksi to znači da sam ja svog četvorogodišnjeg ljubimca plaćenog 16.000 eura prodao za 8.000 nekome ko će ga nakon istog perioda prodati za 4.000, čime sam ja izgubio 2.000 eura godišnje, dok je kupac polovnog izgubio duplo manje. Dobro, deo te razlike svakako ode na pojačano održavanje i eventualne kvarove, mada se i to neutrališe cenom usluga ovlašćenog servisa koji sam bio prinuđen da posećujem zarad garancije. Nije tajna da su mi najosnovniju zamenu ulja i svih filtera naplaćivali 160 eura, dok cena te jednostavne intervencije kod majstor Miće u Sremčici iznosi oko 100 eura manje.

Pouzdanost
Odlika novih automobila. Bar sam ja tako verovao. U to i u Deda Mraza. A onda sam imao jedan veći i jedan manji kvar u prvih godinu dana od kupovine. Oba su sanirana besplatno pod garancijom, ali ono što nije bilo sanirano je moje poverenje u automobil koji vozim. Garancija bi trebalo da podrazumeva odsustvo kvarova, a ne samo besplatnu popravku istih. Sličnih, pa i mnogo bolnijih iskustava ima na pretek jer se automobilska industrija sa kvaliteta izrade preorijentisala na smanjenje nivoa emisije štetnih gasova i savremenost infotejnment sistema. To ne znači da je polovni automobil pouzdan koliko i nov, daleko od toga, ali troškovi održavanja svakako ne bi trebalo da vam stvaraju osećaj da imate narkomana u kući ukoliko pronađete dobro očuvan primerak sa punom servisnom istorijom.

Osećaj
"Najbolje auto je novo auto!" - viče Čiča Jova sa bauštela, prisećajući se Opel Ascone koju je kupio 1980. i terao dok se nije dezintegrisala pod rđom 15 godina kasnije. Ima tu istine, najlon na sedištima, intoksikacija mirisom lepka, plastike i gume prvih 6 meseci, nulti servis... Međutim, stvarnost je nešto drugačija. Za znatno manje novca je moguće pronaći par godina star automobil, pri tome za jednu ili dve klase veći, snažniji i bolje opremljen. Svakako da je takav primerak video i kaldrmu i ivičnjak i Luiđija koji trese žar i pepeo cigare po tapacirungu dok jede masnu pizzu sa suvozačevog sedišta, ali... to je i dalje taj automobil koji, uz neku razumnu investiciju, može ponovo gutati drum u svom punom sjaju. Pritom će možda čak imati i rezervni točak usled čijeg odsustva je mene i moju porodicu naš novi automobil ostavio na cedilu u sred nedođije.
 

Bezbednost
To je jedan od osnovnih argumenata za kupovinu novog vozila, jer činjenica je da svakim novim modelom proizvođači prave ogromne korake po tom pitanju i uvode nove tehnologije iz domena aktivne i pasivne bezbednosti. Ipak, neki mlađi polovnjak više klase će često već imati sve sisteme koji se tek pojavljuju kod novih vozila niže klase, a sama njegova veličina i masa će nadomestiti (i prevazići) sve prednosti novog automobila na tom polju. Ukoliko je, pak, u pitanju značajna razlika u starosti ta priča pada u vodu jer je više puta dokazana nadmoć nekoliko generacija novijeg vozila usled poboljšane strukturalne stabilnosti i modernijih sistema bezbednosti.

Dobro, kažete sad vi, očigledno je da si ti ostrašćeni promoter polovnjaka, ali postoji li neka situacija u kojoj je novi automobil ipak bolja kupovina? Naravno da postoji i upravo zbog toga odgovor na ovakva pitanja nikada nije lak. Nije lako ni skloniti 50 ili 100 prosečnih plata u Srbiji sa strane za kupovinu novog vozila, ali ukoliko vam finansije ne predstavljaju problem svakako bih vas podržao u tom pravcu. Slično važi i ako automobil planirate da zadržite 10 ili više godina ili jednostavno prelazite nekoliko obima zemljine kugle godišnje. Uostalom, možda više uživate u tome da listate "Men's Health" u vip salonu ovlašćenog servisa umesto da ispijate rakiju sa majstor Mićom ispod dizalice, šta ja znam. Bilo kako bilo ja sam probao i jedno i drugo, a zaključci su se nametnuli sami. A sada ako biste me izvinili, majstor Mića čeka.

 Tekst je u celosti preuzet sa portala Automanijak

Povezane teme: automanijak, Polovni auotmobili, prodaja vozila