Kako nastaje srpski „fića“ iz Kragujevca: Od šrafa i lima do „fijata 500L“

Kragujevac. Tamo gde počinje da se rađa jedan od najmodernijih svetskih automobila, u fabrici „Fijat automobili Srbija“ stoje ogromni koturovi lima... To je temelj. Ostalo je najmodernija tehnologija, koja pravi proizvod najkomplikovaniji posle aviona. Treba bez greške sastaviti 3.000 delova da se dobije „fijat 500L“. A 67 odsto delova pravi se u Srbiji.

pretraga
Tražite dobar polovnjak?

Pretražite našu ponudu sa preko 65,000 oglasa

Traži
oglasi
Prodajete polovnjak?

Besplatno oglasite svoje vozilo na sajtu gde se prodaju polovnjaci

Postavi oglas na www.mojauto.rs

Vodi nas, kao prvu novinarsku ekipu koja je prošla ceo proces od temelja do krova u novoj „Fijatovoj“ fabrici, lično direktor proizvodnje Nuncio Dibartolo.
 

- Lim se nabavlja iz Italije, Nemačke, Mađarske, Azije, i ostalih zemalja Evrope. Mašine ga seku u parčiće, a onda sve ide na prese - priča direktor.
 

1) Kostur automobila - Prese su neverovatna mašinerija. Japanska tehnologija, sve je zaštićeno debelim zidovima. S tri linije, preko kompjutera, upravlja šest radnika. Prese prave 16 udara u minutu. Od običnog lima prave delove. Tu se pravi kostur automobila, vrata, sve ono što je od lima.

 

U Preseraju koturovi lima postaju delovi automobila

Ukupno ih ima 80. A da se s jednog pređe na drugi deo treba pet minuta. A nekada je trebalo tri sata da se zamene alati. U jednoj smeni izađe 10.000 delova.
 

2) Metrološka sala - Kada se od lima napravi deo, on odlazi u Metrološku salu. To je ogromna prostorija odvojena debelim staklom od ostatka fabrike. Unutra je sve čisto. Ni trunka prašine ne sme da dospe.

 

U Karoseriji delove spaja 330 robota

Ko mora da kroči, pre ulaska stavlja noge u uređaj koji mu automatski navlači kese oko cipela. Tu se mere delovi, prvo pipcima, geometrijski. A onda idu na optičko skeniranje. Fotografišu se, pa se upoređuju s matematičkim proračunima. Uglavnom, greška mora da bude nulta. To znači najviše 0,5 milimetara.
 

Kada roboti spoje delove, odstupanja ne smeju da budu veća od 0,2 milimetra

3) Karoserija - Sve to, kada se proveri, ide u sledeći pogon, Karoseriju... Na putu od 500 metara, Dibartolo priča da je fabrika u Kragujevcu najmodernija na svetu, da je bliznakinja one u Pomiljanu u Italiji, gde se pravi nova „panda“. Karoserija je organizovana po sistemu „leptir“. Svi delovi se sklapaju na bočnim linijama, i u isto vreme se sastavljaju na centraloj liniji. Tu nastaje školjka, ugrađuju se vrata, poklopci motora, peta vrata (gepek). Tu je 330 robota. Oni zavaruju sve te delove. Prvo u osam tačaka, a onda školjka ide na mašinu koja je uvodi u pravu geometriju s najvećom greškom od 0,2 milimetra. Tu se uteže, i robot kao pauk kreće da zavaruje još 110 tačaka. To je, kako kaže Dibartolo, blokirana školjka. Onda se na nju stavljaju svi ostali limeni delovi.

 

Vozila se u Montaži okreću ili spuštaju da radnici lakše mogu da montiraju delove


4) Lakirnica i montaža - Sledeća faza je Lakirnica, gde se to što je napravljeno boji. Pocinkovani lim, sa dodatnom zaštitom, i bojenjem može da traje 20 godina, a da ne zarđa. To je nemačka tehnologija.


Sledeća faza je Montaža. Tu je najviše radnika. Oni stavljaju delove na auto, a linije su čudesno napravljene. Dok se školjke, ofarbane, kreću u nizu, radnici na njih montiraju delove.

 

Pod na celoj traci je pokretan. To znači da radnik ne treba da juri za automobilom, već zajedno s njim putuje kroz svoj deo fabrike i mirno radi. Ako neki deo treba da se postavi nisko, tada se ceo automobil podiže, automatski, tako da to radniku bude nadohvat ruke, da se ne saginje. Ako nešto treba da se postavi i ugradi na pod, nema potrebe da se radnik pruža uvis, podiže na prste...

 

Radnici „putuju“ zajedno sa fabričkom trakom dok postavljaju delove

Ceo automobil se okreće oko svoje ose, i radniku dolazi tačno pod ruku. A i delovi koje treba da ugradi stižu, za svaki automobil, na posebnim kolicima, jasno postavljeni, sortirani, opet nadohvat ruke. Nema trčanja, prebiranja, mučenja. Sve je čisto, hala je topla, pod blista, i nema muke.
 

5) Brak na kraju - Onda sledi „brak“, kako kažu italijanski inženjeri, a to je momenat kada se školjka spaja s motorom, menjačem, vešanjem. Tada se rađa automobil. I to sve rade roboti. Ako jedan šraf pokaže manu, odmah se menja. Ugrađuje se dalje instrument-tabla, koju postavljaju roboti i radnici...

 

Roboti postavljaju motor, menjač, vešanje, a položaj stakala određuje se laserima

A stakla, vetrobransko i zadnje, takođe ugrađuje čudesna mašinerija. Laseri procenjuju položaj, robot nanosi lepak, i onda se tačno sve postavlja bez greške.


Na kraju, gotova vozila silaze na pod. Kontroliše se elektroinstalacija, a onda za svaki kreće probna vožnja. Posle toga, na kraju, ide u prodaju. A do sada su svi ovi automobili razgrabljeni.

Povezane teme: Kragujevac, Fijat, Tehnologija, Fabrika, Nuncio Dibartolo, Direktor

Poslednji komentari

Kokosije-pamcenje
Nedelja, 27. 01. 2013. 23:17h
neregistrovan korisnik
Cinican ili ne, meni je cudno da se vise niko i ne seca "javnog prikazivanja" ugovora sa FIAT - om. Koliko se moglo videti, u njemu je bilo vise markerom zatamljenih delova nego onih koji se mogu procitati... Zakljucak se sam namece, ne treba previse pameti...
Milos
Nedelja, 27. 01. 2013. 23:16h
neregistrovan korisnik
E ljudi nije toliki problem sam 500l mozda bi ga i kupio kvalitetan je auto jel proizvodnju kontrolisu italijani ali servisi u nasoj zemlji su ocajni bre .pa nedaj boze da ga ogrebes negde pa nema tog servisa u Srbiji koji bi to mogao da popravi npr. "Auto kuca Vozdovac "pa nedo ti bog da kod njih ostavis auto na limariju neces ga nikad dobita kvalitetno uradjenog a oderu te za pare .tako da se ne isplati kupovati fiatov auto u Srbiji samo zbog servisa jel su oni usli u ovaj posao nepripremljeni samo su im uvalili ovu novu tehnologiju a do pre 3 godine su krpili zastavu . znaci strasno ....
Mirko
Nedelja, 27. 01. 2013. 17:58h
neregistrovan korisnik
Nije bas ista kategorija izmedzu astre i 500l.. nisam znao da ima nova astra dizel za 11000evra.. ovde u francusku nemozes corsu uzeti za te pare...
BadMan
Nedelja, 27. 01. 2013. 16:31h
neregistrovan korisnik
Мицубиши Лансер, 1.5Л , у америци се продаје као луд...
igor
Nedelja, 27. 01. 2013. 10:32h
neregistrovan korisnik
Meni je ova fabrika savrsena ,svaki mesec na racun legne 40-42 hiljadarke a kiicma ne zapinje nista.Kad sve krene kako bi trebalo plate ce biti 60 hiljada za Srbiju je to para.Iskreno da idem preko grane da radim najgore poslove i placam stan nepadami napamet.Srbija bi uz malo vise posla ipak mogla biti najbolje mesto za zivot.A auto je ludilo u fulu onaj od 16 000 evra stvarno izuva i udoban je lepppp.
SAJAM AUTOMOBILA "DDOR BG CAR SHOW 08" 16. MEĐUNARODNI SAJAM MOTOCIKALA, KVADOVA, SKUTERA I OPREME "MOTOPASSION"

SAJAM AUTOMOBILA "DDOR BG CAR SHOW 08" 16. MEĐUNARODNI SAJAM MOTOCIKALA, KVADOVA, SKUTERA I OPREME "MOTOPASSION"

Sajam automobila DDOR BG CAR SHOW 08 i 16. Međunarodni sajam motocikala, kvadova, skutera i opreme "Motopassion",...»