10 pravila za duži život akumulatora

Kada ste poslednji put proverili stanje vašeg akumulatora? Ako se ne sećate, onda je sada krajnje vreme za ovu proveru jer jedino tako možete da izbegnete nepotrebno pražnjenje baterije i samim tim mučno jutarnje „verglanje“ ili, još gore, odlazak na posao bez automobila

pretraga
Tražite dobar polovnjak?

Pretražite našu ponudu sa preko 65,000 oglasa

Traži
oglasi
Prodajete polovnjak?

Besplatno oglasite svoje vozilo na sajtu gde se prodaju polovnjaci

Postavi oglas na www.mojauto.rs

Kako ne biste dočekali da po hladnom vremenu doživljavate stresove poput kašnjenja na posao, jer niste mogli da startujete motor, onda obavite

Prodajete polovni automobil?

Postavite besplatan oglas.

najjednostavniju proveru jedne od najbitnijih komponenata za uspešan rad motora – akumulator. Pored rizika da motor neće startovati, neispravan ili istrošen akumulator vlasniku može da donese puno problema i sa ostalim uređajima, odnosno potrošačima električne energije u automobilu.

 

Evo nekoliko osnovnih pitanja i odgovora kako biste znali više o akumulatorima, njihovom redovnom održavanju, čuvanju, proveri stanja i tako dalje. Naime, treba znati da čak i savremeni akumulatori, koji od vlasnika ne traže nikakvo održavanje, zahtevaju malo pažnje.

 

1. Koliko često treba proveravati stanje akumulatora i koji je radni vek ovog dela?

 

Najpraktičnije je da na svakom malom servisu proverite i stanje akumulatora. Ono se proverava posebnim uređajem koji očitava kapacitet baterije. Ukoliko servis obavljate sami i nemate uređaj za proveru stanja baterije, onda već znate da se čak i u mnogim prodavnicama akumulatora može brzo i lako proveriti stanje ovog dela vozila. Kada je reč o radnom veku akumulatora, to ne može da se odredi tek tako jer zavisi od mnogih faktora, jačine akumulatora i načina eksploatacije, ali treba znati da posle pet, šest godina akumulator ulazi u duboku starost.

 

2. Koji su najčešći problemi pri korišćenju akumulatora i razlozi njegovog pražnjenja?

Najčešće je reč o lošem održavanju. Iako se ne čini da je tako, ali treba znati da je akumulator vrlo osetljiv deo i da mu najobičnija prljavština može zadati velike probleme. Naime, nečistoće na akumulatoru izazivaju slabljenje struje i na taj način akumulator gubi energiju, pa nije ni čudo što se pri korišćenju drugih potrošača u vozilu (klima, grejači…) baterija može prerano isprazniti i tako praviti probleme pri startovanju motora. Naime, prljavština koja se nakupi na klemama oslabi struju jer stvara zaštitni sloj koji slabi kontakte na polovima akumulatora.

 

3.Na koji način preduprediti pražnjenje akumulatora?

 

Dakle, osim redovnog održavanja i provere stanja akumulatora, treba znati da se ovaj deo može prazniti ne samo zbog prljavštine ili preterane eksploatacije, već i zbog nekog kvara na vozilu. Naime, akumulator može isprazniti i neispravan audio-sistem, alarm ili recimo u slučaju kada je automobil dugo stajao na parkingu. Vodite računa da često pražnjenje akumulatora može izazvati brojna oštećenja na ovom delu i naravno, značajno mu skratiti radni vek.

 

4. Kako se održava akumulator starije generacije?

 

Osim opštepoznate provere koja podrazumeva da otvorite haubu i malo

Kleme na akumulatoru moraju uvek biti čiste. Nečistoće sa njih možete ukloniti običnom kuhinjskom žicom

„prodrmate“ kleme akumulatora i uverite da li su dobro zategnute i naravno čiste (ukoliko se rđa nakupila na klemama očistite ih kuhinjskom žicom), postoji još nekoliko saveta za održavanje. Tako, kako bi izbegli bespotrebno rasipanje energije i pražnjenje akumulatora, vodite računa da površina baterije uvek bude suva i čista. Takođe, valja znati da kod starih tipova akumulatora (sa plastičnim čepićima za dopunu) obavezna je redovna provera nivoa tečnosti, pa ako ustanovite da je tečnosti premalo, odnosno ako uvidite da ploče akumulatora nisu potpuno potopljene u elektrolit, tada možete dodati destilovanu vodu.

 

5. Kako se održavaju (ako je to uopšte potrebno) savremeni akumulatori?

 

Kada je reč o savremenim akumulatorima, kod njih nema potrebe za dolivanjem tečnosti a njihovo stanje se lako može proveriti pomoću indikatora koji označava koliko je baterija puna ili prazna. Takođe, kod ovog tipa baterije mora se paziti i sve intervencije treba obaviti u servisu, budući da vađenje ovog dela iz vozila može napraviti probleme sa kompjuterom, aktivirati blokadu paljenja i slično.

 

6.Kako se akumulator pravilno dopunjava?

Akumulator možete dopuniti u brojnim servisima ili u pomenutim specijalizovanim prodavnicama i to pomoću brzih punjača za svega tri do četiri sata. To se naravno naplaćuje, a u slučaju da imate, ili možete da pozajmite kućni punjač, u tom slučaju možete proći jeftinije. Dopuna ovakvim punjačem traje duže uglavnom oko 24 sata, a treba obratiti pažnju da ne dođe do pregrevanja akumulatora. To naročito važi za akumulatore novije tehnologije u hermetički zatvorenim kutijama pa se za njih preporučuju takozvani pametni punjači koji kontrolišu i sami regulišu prekid dopune. Oprezno prilikom povezivanja polova prilikom dopune – plus na plus, minus na minus!

 

7. Kako se pravilno“pozajmljuje struja” i da li je ova radnja moguća sa savremenim akumulatorom?

 

Startovanje pomoću kablova može se obaviti na svim akumulatorima. Međutim, morate paziti jer takav način startovanja može oštetiti ovaj deo budući da se u datom trenutku velika količina nekontrolisane energije ubacuje u ispražnjen akumulator, pa pomoćkablova treba izbegavati kada god je to moguće. Ipak,ako već nemate izbora pa morate startovati na ovaj način, onda poštujte sledeća

Pogledajte ponudu sajta mobile.de na srpskom jeziku.

pravila: motor donora struje treba da radi, ali da svi drugi električni potrošači budu isključeni, zatim povežite pozitvini kraj kabla (najčešće crvene boje) na pozitivni pol praznog akumulatora, a drugi kraj štipaljke povežite na pozitivnu klemu akumulatora sa kojeg uzimate struju. Negativni (najčešće crni)kraj kabla povežite na akumulator vozila koji daje struju a drugi kraj možete staviti na negativni pol akumulatora sa kojeg uzimate struju, mada ga možete i uzemljiti tako što ćete ga prikačiti na deo motora, poput bloka, nosača i slično.Kada ste to obavili, sačekajte nekoliko minuta pa tek ondaonda startujte motor koji je ostao bez struje. Kablove skinite obrnutim redosledom od onog kojim ste ih postavljali.

 

8. Koliko je dovoljno da se akumulator dopuni posle pražnjenja?

Kada uspete da startujete motor uz pomoć kablova (vidi pitanje broj 7) stručnjaci kažu da ga treba voziti makar 30 minuta i to sa isključenim svim drugim potrošačima, poput klime, audio-sistema, navigacije, blututa… Bilo bi poželjno da ni svetla ne rade, ali to kod nas zbog propisa nije moguće.

 

9. Koji su to simptomi za uzbunu kada govorimo o starijim, ali i novijim baterijama?

 

Ukoliko su instalacija i akumulator ispravni, za startovanje motora uvek treba da bude dovoljno struje. Ako morate da „verglate” pri startovanju, to je znak da je sam akumulator ili sistem za punjenje neispravan pa je vreme za proveru stanja, odnosno posetu servisu.

 

10. Da li start-stop sistem u vozilu zahteva poseban akumulator ili ne?

 

Da, start-stop sistem je dizajniran tako da motor gasi pri svakom dužem stajanju. Na ovaj način štedi se 5-10 odsto goriva, naročito u gradskoj vožnji, ali istovremeno predstavlja i veliki napor za akumulator. Upravo zato ovakvi automobili koriste snažnije i skuplje akumulatore proizvedene u AGM (engl. Absorbed glass mat) tehnologiji.

Povezane teme: Akumulator, Servis, Saveti, Popravka

Poslednji komentari

fokus-18-tdci-2004
Utorak, 28. 10. 2014. 13:28h
neregistrovan korisnik
Pre mesec dana sam zamenio akumulator, izdrzao je skoro punih 10 godina i presao 260 hiljada. Motorcraft akumulator. Sad kupih Duracell, neka izdrzi upola manje i ja sam zadovoljan :-)
krlja
Ponedeljak, 27. 10. 2014. 10:52h
neregistrovan korisnik
tako je,akumulator mu ne treba,ali mu treba pop da se moli svako jutro pored njega da upali!
ivanex
Ponedeljak, 27. 10. 2014. 09:32h
neregistrovan korisnik
Auuu mozak mi eksplodirao!
Neno
Ponedeljak, 27. 10. 2014. 08:37h
neregistrovan korisnik
Potrosnja struje kada auto ne radi : svetlo, muzika...je najbitniji cinilac koji drasticno skracuje vek akumulatora. Ja vec 30 godina vozim auto, nikada ne trosim struju kada auto ne radi i nikada nisam imao problema sa kratkim vekom akumulatora. Najcesce je vozac onaj koji utice na vek akumulatora. Moj brat sedne u auto, pusta muziku po pola sata ,a motor ne radi i onda se zali kako "ovi danasnji akumulatori ne valjaju nista, a ja eto,imam srecu sa akumulatorima, a on nema".
Palisa
Ponedeljak, 27. 10. 2014. 08:32h
neregistrovan korisnik
Vozač auta koji daje struju, blago da gas i podigne broj obrtaja prilikom startovanja drugog vozila kojem je akumulator neispravan.
SAJAM AUTOMOBILA "DDOR BG CAR SHOW 08" 16. MEĐUNARODNI SAJAM MOTOCIKALA, KVADOVA, SKUTERA I OPREME "MOTOPASSION"

SAJAM AUTOMOBILA "DDOR BG CAR SHOW 08" 16. MEĐUNARODNI SAJAM MOTOCIKALA, KVADOVA, SKUTERA I OPREME "MOTOPASSION"

Sajam automobila DDOR BG CAR SHOW 08 i 16. Međunarodni sajam motocikala, kvadova, skutera i opreme "Motopassion",...»