Zupčasti kaiš vs lanac

Plavuše ili crnke, sarajevski ili pazarski ćevap, zupčasti kaiš ili lanac... Sve su to objektivne nedoumice koje nas muče svakoga dana.

pretraga
Tražite dobar polovnjak?

Pretražite našu ponudu sa preko 65,000 oglasa

Traži
oglasi
Prodajete polovnjak?

Besplatno oglasite svoje vozilo na sajtu gde se prodaju polovnjaci

Postavi oglas na www.mojauto.rs

Kada kažem nas mislim na sebe i na svoj AutoManijak alter ego, s obzirom da polovina vas ostalih ni ne zna da postoji razlika, dok drugu polovinu ta razlika savršeno ne zanima. Ipak, mnogi će vatreno učestvovati kada se povede diskusija na tu temu, jer su nekada čuli nešto od komšije čiji zet ima dobrog prijatelja majstora.

Istorijski gledano, automobile su pokretali motori sa lancem sve do polovine 60-tih godina prošlog veka kada u serijskoj proizvodnji počinju da se pojavljuju agregati sa zupčastim kaišem. Lanac se oduvek nametao kao prirodno rešenje, posebno kada uzmemo u obzir da su prvi automobili nastali od bicikala. Njihova uloga u motorima sa unutrašnjim sagorevanjem je relativno jednostavna, ali ujedno izuzetno važna jer je u pitanju komponenta koja povezuje radilicu sa bregastom osovinom, istovremeno ih sinhronizujući. Na taj način se postiže pravilno otvaranje i zatvaranje ventila u odnosu na kretanje klipa u cilindru, odnosno pravilno disanje motora.

Iako jednostavan, lanac je počeo da gubi bitku sa zupčastim kaišem u poslednjoj trećini 20. veka, a razloga za to ima nekoliko:
 

PREDNOSTI MOTORA SA ZUPČASTIM KAIŠEM

1. Cena
Kao i u svakoj industriji, cena proizvodnje i ugradnje često diktira i samu tehnologiju, a zupčasti kaiš je ništa drugo do guma armirana vlaknima fiberglasa ili kevlara. Ovo je naravno značajno jeftinije od teškog metalnog lanca.

2. Buka
Lanac je sam po sebi bučan, a tome doprinose i metalni lančanici preko kojih se kreće. Sa porastom očekivanja klijentele, mnogi proizvođači su bili primorani da pređu na zupčaste kaiševe kako bi obezbedili prihvatljivo nizak nivo buke motora u kabini.

3. Upotreba
Kaiš, za razliku od lanca, ne zahteva nikakvo podmazivanje, te je jednostavniji za upotrebu, a pritom se često koristi kao vučna sila za vodenu pumpu što predstavlja dodatnu prednost. Ipak, to je ujedno i briga jer često je upravo vodena pumpa koja "zariba" odgovorna za cepanje zupčastog kaiša.


Ipak, trendovi se menjaju i svedoci smo povratka lanaca na svetsku scenu benzinskih i dizel motora i to u velikom stilu. Sve više proizvođača se odlučuje za ovakvu konstrukciju, što opravdavaju nekim od sledećih argumenata:








PREDNOSTI MOTORA SA LANCEM

1. Dugotrajnost
Iako će mnogi proizvođači propisati interval provere i zamene pogonskog lanca, u praksi lanac često nadživi sam automobil. Ljudi često govore da za ovakve motore ne postoji veliki servis, jer nema zupčastog kaiša za zamenu, ali istina je zapravo da se klinasti / PK kaiš menja sa svim svojim španerima i zatezačima, tako da te izjave nisu 100% tačne.

2. Pouzdanost
Za razliku od zupčastog kaiša koji često ume da otkaže bez najave, obično prilikom paljenja ili gašenja motora kada je pod najvećim opterećenjem, lanac se obično neko vreme oglašava zvečanjem ukoliko je olabavljen, odnosno razvučen.

3. Jednostavnost
Konstrukcija koja koristi lanac umesto kaiša je često jednostavnija i gotovo nikada ne uključuje vodenu pumpu, te ta komponenta ne mora biti preventivno zamenjena niti postoji opasnost da motor "prezupči" u slučaju kvara iste.

Kao što je i očekivano, oba pristupa imaju svojih prednosti i mana, ali ono što je po mom mišljenju najznačajnije jeste razumeti šta se dešava kada neka od ove dve komponente otkaže. Kod tzv. interferentnih motora ventili u određenim delovima 4-taktnog ciklusa zadiru u životni prostor klipova, izazivajući na taj način sudbinu. Srećom, klipovi su tada povučeni u usisnom ili izduvnom ciklusu i sve funkcioniše lepo zahvaljujući kaišu / lancu. Baš kao kod dvojice komšija od kojih jedan postavlja ogradu, a drugi je ruši, sve je u redu dok se jednom ne sretnu.
Susret najčešće omogući kaiš kome se jedan ili više zubaca odvali, čime se poremeti tajming i tada dva čvrsta metalna predmeta pokušaju da zauzmu isti prostor u isto vreme, rezultirajući zvucima od kojih se čoveku ledi krv u žilama. Ta krv kasnije dostigne temperaturu apsolutne nule kada u servisu saopšte cenu popravke, a često i zamenskog motora koji je ponekad jeftinija opcija.

Iako nije nepoznato da lanac "spadne" i izazove štetu, to se ipak jako retko dešava i najčešće je posledica nepravilnog održavanja vozila, niskog nivoa ili pritiska ulja itd. Takođe, nije nepoznato da proizvođači pripišu jedan servisni interval za zamenu zupčastog kaiša, da bi samo par godina kasnije taj interval prepolovili. Najbolji primer je možda FIAT-ov 1.9 JTD motor koji, iako odličan, zahteva zamenu na svakih 50.000 i to upravo zbog vodene pumpe, iako je inicijalno propisan interval od 90.000 kilometara.

Moj savet bi dakle bio da, osim očigledne plavuše i neprevaziđenog sarajevskog ćevapa, pokušate da pronađete automobil čiji je motor pogonjen lancem i pružite sebi jednu glavobolju manje. Ukoliko to ipak nije moguće, nakon kupovine polovnog automobila potrudite se da uradite veliki servis što je pre moguće. U suprotnom rizikujete da, kao moj kolega iz kancelarije, skupljate ventile, bregaste osovine i glave klipa po autoputu samo da biste par dana kasnije platili popravku u vrednosti dva vaša automobila.

Tekst je preuzet sa sajta AutoManijak.com
 

Povezane teme: motor, lanac, Zupčasti kaiš
Karavan za velika dela

Karavan za velika dela

Na velikim evropskim tržištima pored uvek popularnih SUV modela, beleži se i porast prodaje karavana....»