Treba li zatvoriti F1 kokpit?
Formula jedan je, definitvno, na prekretnici. Čelnici Međunarodne automobilske federacije i "najbržeg cirkusa na svetu" već mesecima unazad pokušavaju da pronađu najbolji recept za povratak šampionata na nekadašnje grane, a paraleleno, sa ciljem da se bezbednost učesnika podigne na najviši nivo, razamtraju neka rešenja koja, sama po sebi, mogu da donesu ogromne promene.
Reč je o inicijativi da se zaštite glave vozača, što može na kraju da dovede do rešenja da bolidi Formule jedan dobiju zatvorene kokpite, čime bi se iz korena promenio i izgled šampionata!
Ovakva razmišljanja postoje već dugo, a najnovije priče podstakla je tragedija na prošlogodišnjoj trci Indi kara u SAD, u kojoj je nesrećnim spletom okolnosti život izgubio nekadašnji vozač Formule jedan Džastin Vilson. Britanski automobilista stradao je nakon što ga je u glavu pogodio vrh drugog bolida koji je otpao posle sudara daleko od Vilsona. Povrede glave bile su teške, a mnogi stručnjaci u FIA tvrde da bi Vilson preživeo da je imao odgovarajuću zaštitu kabine, navodeći i primer pogibije 18-godišnjeg Henrija Sartisa, sina velikog šampiona Džona, koji je izgubio život u trci Formule 2 2009. godine, nakon što ga je u glavu pogodio točak otpao sa automobila drugog takmičara, koji je imao udes ispred nesrećnog mladića…
FIA je već za ovu sezonu donela mere poboljšanja bezbednost oko kokpita, podizanjem bočne zaštitte oko kacige za 20 milimetara, uz ojačanje ćelije za preživljavanje, koja sada može da izdrži silu prilikom udara od 50 kilonjutna (15 kilonjutna do prošle godine), ali radikalne promene ipak su nešto čemu se teži u bliskoj budućnosti…
- Zatvoreni kokpiti doneće i neke strukturne promene kada je šasija u pitanju, ali ni sada ni u budućnosti ne vidim nijednog inženjera koji će imati nešto protiv kada je poboljšanje bezbednosti u pitanju - ističe Aleksandar Vurc, nekadašnji vozač Formule jedan, a sada predsednik Asocijacije gran-pri vozača (GPDA). - Zato se svi vozači nadaju da će donošenje odluke o zatvaranju kokpita biti samo formalnost.
Jedino, ostaje da se vidi koje će rešenje biti najbolje. Bilo je dosta predloga, a tri su isplivala na površinu kao moguća: zatvoreni kokpit u stilu kabine na lovačkim avionima, "spliter" ispred glave vozača koje je već testirao Mercedes a nedavno i Ferari, kao i sistem tri "trake" koje bi se od rol-bara spuštale ka vrhu kokpita. Problem je, međutim, u tome što sva tri rešenja, trenutno, imaju određene nedostatke, a najveće zamerke tiču se vidljivosti i izvlačenja vozača iz kokpita u slučaju nesreće.
Poslednji komentari
SAJAM AUTOMOBILA "DDOR BG CAR SHOW 08" 16. MEĐUNARODNI SAJAM MOTOCIKALA, KVADOVA, SKUTERA I OPREME "MOTOPASSION"
Sajam automobila DDOR BG CAR SHOW 08 i 16. Međunarodni sajam motocikala, kvadova, skutera i opreme "Motopassion",...»
Subota, 05. 03. 2016. 23:11h
Petak, 04. 03. 2016. 10:40h
Četvrtak, 03. 03. 2016. 14:11h