NOSTALGIJA Omiljeni automobili SFRJ: U Jugoslaviji smo pravili i "ajkulu" (GRAFIKA)
Automobilska industrija u SFRJ bila je vodeća, a samo je u Kragujevcu proizvedeno više od četiri miliona vozila. Automobili su se sklapali i u Sloveniji, BiH, Vojvodini...
Danas je auto-industrija na prostoru bivše SFRJ spala na dva imena: „Fijat” u Srbiji i „Reno” u Sloveniji.
Smanjenje proizvodnje za vojsku, posle završetka Drugog svetskog rata, nateralo je velika preduzeća sa hiljadama zaposlenih da se sa namenske industrije preorijentišu na automobile.
- Automobilska industrija u nekadašnjoj Jugoslaviji bila je vrlo razvijena, ali „Zastava” je bila jedina fabrika koja je proizvodila automobile, dok su ih svi ostali samo sklapali - kaže za „Blic“ Ljubodrag Savić, profesor Ekonomskog fakulteta.
Fabrika automobila „Zastava” rođena je 1953. godine, a dve godine kasnije u saradnji sa „Fijatom” počinje proizvodnja popularnog „fiće”.
- Za 30 godina proizvedeno je skoro milion primeraka i to je automobil koji je stavio Srbiju na točkove. Bio je pristupačan, mogao je da se uzme na kredit, a i malo je trošio. Zvali su ga „fića nacionale“ i pojavljivao se u različitim verzijama i kao putnički automobil i kao policijski - priča Bratislav Petković, direktor Muzeja automobila.
Proizvodnja „juga” počela je 1981. godine, a 1986. kreće njegova avantura po SAD. U vreme kada je najjeftiniji novi auto na američkom tržištu koštao 9.113 dolara, „jugo” je ponuđen za samo 3.995.
Zbog toga što je važio za centar automobilske industrije bivše Jugoslavije, Kragujevac je vrlo brzo nazvan srpskim Detroitom, a fabrike širom nekadašnje Jugoslavije počele su polako da otvaraju svoje pogone za strane proizvođače automobila.
U Sarajevu je 1965. godine počeo da se sklapa NSU-ov „princ”. Usledila je saradnja „Folksvagena” i Tvornice automobila Sarajevo. Prvo „buba”, a onda i „golf”, koji je smatran simbolom uspeha u životu. U to vreme u Sloveniju dolazi „spaček” iz „Sitroena”, „Ostinova” vozila, ali i jedan od najpoznatijih automobila na našim prostorima - „reno 4”.
Paralelno Kikinda otvara vrata za nemački „Opel” i počinje sklapanje „opel kadeta”, „askone”, „senatora” i „omege”, koji su smatrani domaćim vozilima. U Srbiji je model „senator” zvanično poneo ime „opel kikinda”.
„Zastava” u brojkama
|
||
Poslednji komentari
SAJAM AUTOMOBILA "DDOR BG CAR SHOW 08" 16. MEĐUNARODNI SAJAM MOTOCIKALA, KVADOVA, SKUTERA I OPREME "MOTOPASSION"
Sajam automobila DDOR BG CAR SHOW 08 i 16. Međunarodni sajam motocikala, kvadova, skutera i opreme "Motopassion",...»
Četvrtak, 28. 08. 2014. 14:59h
Četvrtak, 28. 08. 2014. 07:25h
Četvrtak, 28. 08. 2014. 07:18h
Četvrtak, 28. 08. 2014. 07:15h
Četvrtak, 28. 08. 2014. 07:02h