Pad prodaje kola u Japanu i SAD, umeren rast u Kini i Indiji

pretraga
Tražite dobar polovnjak?

Pretražite našu ponudu sa preko 65,000 oglasa

Traži
oglasi
Prodajete polovnjak?

Besplatno oglasite svoje vozilo na sajtu gde se prodaju polovnjaci

Postavi oglas na www.mojauto.rs

Japanska prodaja novih motornih vozila pala je ispod nivoa od tri miliona u fiskalnoj 2008. godini, prvi put od poreske 1971, zbog oštrog posrnuća potražnje izazvane privrednom recesijom, saopšteno je u Tokiju.


Domaća prodaja automobila, autobusa i kamiona, ne računajući miniivozila s motorom slabijim od 660 kubika, dostigla je 2,891 miliona do kraja marta, što je 15,6 odsto manje u odnosu na minulu fiskalnu godinu i na najnižem je nivou u poslednjih 38 godina, prema podacima Udruženja japanskih prodavaca vozila.
Samo u martu, prodaja novih vozila smanejna je 31,5 odsto u poređenju sa isim lanjskim mesecom, na oko 323.000 jedinica, osmi mesec uzastopno. To je i najniži mesečni nivo u martu od 1974. godine kada je prvi naftni šok oborio domaću prodaju na oko 293.000 kola.
Kompanije "Tojota" i "Nisan" prednjače u 32-procentnom padu japanske auto-prodaje u martu, jer je najgora posleratna recesija oborila domaću tražnju automobila. "Tojota" je prodala 135.700 vozila, 32 odsto manje nego u martu 2008, a "Nisan", treći domaći veliki proizvođač, smanjio je isporuke 34 procenata, na oko 60.000.
U fiskalnoj godini koja je juče završena prodaja automobila u Japanu je pala 16 odsto. Analitičari procenjuju da bi japansko tržište automobila moglo još da se sužava u ovoj fiskalnoj godini zbog rasta nezaposlenosti u februaru od 4,4 odsto i manjih nadnica. Kao odgovor na pad prodaje, japanska vlada je danas počela da smanjuje poreze za pojedine ekološke automobile manje potrošnje goriva kako bi podstakla potražnju na trećem najvećem tržištu autmobila na svetu. Udruženje japanskih proizvođača očekuje da će ta mera povećati prodaju za najviše 310.000 vozila.

Pad potražnje automobila u Japanu deo je opšte krize autoindustrije koja se na najteži način ispoljava u SAD, najvećem tržistu vozila na svetu, gde već mesecima drastično opada prodaja "Dženeral motorsa" (GM) i "Krajslera", dva posrnula svetska giganta koji neće moći da prežive bez podrške američke vlade.
Prodaja automobila u Kini i Indiji, takođe velikim svetskim tržištima, u februaru je uvećana 25, odnosno 22 odsto, nakon usporavanja zabeleženog krajem prošle i u januaru ove godine. Mesečna potražnja za automobilima u dve najmnogoljudnije zemlje na svetu rasla je po dvocifremnim stopama u prvoj polovini 2008, kada je sve brojnija srednja klasa ubirala plodove privredniog "buma" globalne ekonomije. Usledila je kreditna kriza i potražnja je "isparila".
Vlade tih zemlja su preduzele niz mera da bi preokrenule taj trend, što je doprinelo da prodaja u februaru skoči za preko 20 procenata u obe zemlje. Ali, mnogi analičari su još u dilemi da li se već sada može govoriti o stabilnom oporavku tržišta automobila, ali ipak naglašavaju da se mora sačekati još tri do četiri meseca da bi se konstatovao oporavak ili novi pad. Solidna prodaja na oba tržišta, u Kini i Indiji, izuzetno je važna za svetske proizvođače kao što su GM, "Tojota" i "Folksvagen", pošto su isporuke alarmantno posrnule u SAD i Evropi gde pojedine vlade porezima i drugim pogodnosima pokušavaju da vrate kupce u auto salone.
Očekivanja su posebno velika u zemljama kao što su Brazil i Rusija, članica BRIK tržišta, gde je prodaja u februaru još više zaostala, u odnosu na raniji period povećanih isporuka.